Tantra – dimensiunea sacra a erotismului I

Daniel-Odier-Tantra

In tantrism nu exista templu, Dumnezeu, dogme, credinte, nu exista decat un enorm cordon ombilical care conecteaza fiecare fiinta si fiecare lucru cu divinul. A cunoaste trezirea inseamna a trai aceasta intelegere in totalitatea ei, chiar si numai pentru o clipa.

……….

Ce face adoratorul? Curata templul. Cum? Cerand tuturor celor asezati acolo dintotdeauna sa iasa, ca sa poata sa mature, sa arunce pe dale apa proaspata adusa de la rau, sa imprastie petale de trandafir. Foarte repede, adoratorul isi da seama ca personajele care se gasesc asezate in Constiinta sa refuza sa iasa din templu. De ce? Deoarece, ca si noua, le este frica. Din cauza fricii ramane Constiinta incarcata. Nu mica frica usor de definit, nu frica de una sau de alta, ci marea frica fundamentala, care este terenul fragil pe care ne construim toate visele, si care intr-o buna zi ne paralizeaza si distruge ceea ce construisem cu atata staruinta.

Tocmai s-a luminat de ziua, te-ai purificat imbaindu-te in raul sacru, te simti vioi si plin de darzenie. Aduci apa proaspata, iei o matura, culegi un cos de petale de trandafir si intri in templul Constiintei. Aceasta este meditatia: sa intri proaspat, cu mintea vioaie si alerta in templul Constiintei. Ii vezi pe toti asezati acolo, nemiscati, inradacinati in pamant, fosilizati. Sunt acolo de atat de mult timp. Te-au iubit atat de mult, ti-au dat atat de mult, te-au ocrotit atat de mult. De mic copil te urmaresc vocile lor. Chiar si acum, in acest minut, vazandu-te cum intri, pregatit sa cureti, sa improspatezi, sa parfumezi, te privesc si iti vorbesc: „ Asculta-ne, iata ce gandim despre tine. Din tinerete incercam sa te ocrotim de primejdii, te prevenim despre capcanele vietii, te pedepsim cand faci vreo greseala, dar cand ne asculti, cand esti baiat cuminte, te rasplatim, te laudam si, datorita noua, te-ai descurcat destul de bine. Asa ca nu ne goni, asculta in continuare vocile noastre si urmeaza parerile noastre. Iti vrem doar binele. Libertatea inseamna haos. Asculta-ne cu atentie, ramai pe drumul pe care ti-l indicam si totul va fi bine.”

Dar in acel moment stii ca ai ascultat prea mult, ca acesti oameni de culoarea pietrei nu sunt acolo decat pentru a te impiedica sa presari trandafirii si sa versi apa proaspata. Ca totul nu e chiar atat de bine. Sunteti ca doua frici una in fata celeilalte. Ca doua frici care dau nas in nas intr-o padure intunecoasa, plina de trosnete si alte zgomote nelinistitoare. O frica isi spune: „Sper sa nu faca nimic pentru a ne da afara din templu!” Cealalta isi spune: „Sper sa nu se scoale ca sa plece. Ce m-as face fara ei?” Si astfel, zi de zi, ne tocmim cu Constiinta noastra, primim oprobiu si incurajare, ne dam pe brazda, devenim o fiinta de un cenusiu acceptabil. Intreaga societate adora acest degradeu de gri. Cenusiul este culoarea cea mai raspandita, cu milioane de varietati. Cenusiul este culoarea ideala pentru camuflajul social. Datorita cenusiurilor noastre reusim sa rezistam social, sa ne topim in caldarea imensa a suferintei si violentei obisnuite.

……………

Fara o experienta prealabila de trezire, nicio asceza, nicio practica, nicio meditatie nu dau rod. Fara  o experienta de trezire, nu exista sursa si de vreme ce intreaga sadhana tantrica consta in intoarcerea la sursa, fara ea ratacim, incapabili de a sti incotro sa ne indreptam. Ai putea sa urmezi invatatura mea timp de treizeci de ani, insa fara trezire prealabila nu vei obtine nimic. Cauta adanc in tine. Aminteste-ti de copilarie, de adolescenta. Acolo se gaseste o experienta de trezire. Nu exista pe pamant nicio fiinta care sa nu fi avut aceasta experienta fundamentala.

……..

Cand nu mai ramane nici senzatia de ego, nici cea de dualitate, nici operatia mentala care ne face sa zicem „ce frumos e, ce infinit e”, cand nu mai exista nimic care sa limiteze o experienta, cand mintea regaseste spatialitatea, atunci este vorba de o trezire. De acum inainte, nu mai cauti o stare abstracta sau indepartata, nu cauti nimic care sa nu fie deja in tine. Aceasta capacitate de minunare totala este substanta trezirii insasi. Prin aceasta si doar prin aceasta poti fi un om. Toate celelalte cautari, toate celelalte bucurii sunt evadari.

…………………….

Vine o zi cand ne indepartam de crizele mistice din adolescenta si de revolta superba care ne face sa ne indoim de drumul trasat de altii, si hotaram sa ii platim societatii un tribut inchipuit, acceptand sa murim fata de noi insine. Viclenia cea mai mare este ca nimeni nu se ingrijoreaza de aceasta moarte. Dimpotriva, este pandita, binevenita, recomandata. Odata ce am acceptat pretul mortii noastre spirituale, devine extraordinar de greu sa urmam o alta cale. Nu se poate intampla decat cu pretul unui efort imens, al unui curaj de neinchipuit. Omul care si-a acceptat in felul acesta propria moarte, nu mai are decat o singura posibilitate: sa devina adeptul unei religii sau al unui grup de oameni care scot divinul in afara Sinelui, si astfel se aranjeaza toate, iar interesele societatii se intretes cu cele ale Bisericilor si sectelor care functioneaza pe o baza comuna, si anume moarte Constiintei divine. Motorul este vinovatia, teama, supunerea. Roadele sunt seceta, indepartarea de obiectele simturilor, obsesia, puritanismul, violenta, morala, excluderea. In India, in America, in China, in Orientul Mijlociu, in Europa. Este modul de functionare pe care il vedem pretutindeni.

A deveni tantrika inseamna doar a realiza natura esentiala pura si paradisiaca a Constiintei si a o lasa sa-ti invadeze viata. Cand se produce aceasta, niciun joc social, niciun drog, niciun ideal limitator nu pot veni sa se inscrie in Constiinta, dar mai ales nicio activitate de pe lume nu poate umbri aceasta stralucire, asadar tantrika poate atunci trai in sanul societatii, ramanand un diamant inalterabil.

…….

Daca tu crezi in existenta unei mari Treziri, cazi intr-o capcana de temut, care te va face sa confunzi o trezire cu stadiul final. Vei ramane blocat luandu-l drept ce nu este. Baza unei sadhana consta in a astepta intotdeauna ca un nou voal sa se sfasie, altfel calitatile tale spirituale vor ingheta. Totul in natura evolueaza incontinuu,  se transforma la infinit. A cauta o stare stabila inseamna a te rupe de realitate. Totul se bazeaza pe respiratie. Putem inspira timp de trei ore? Nu. Inspiram, expiram, urmam miscarea universului, intram, iesim, ne deschidem, ne inchidem, ne intindem, ne retragem. Orice activitate se desfasoara dupa aceste doua moduri, iar perfecta lor intelegere, perfecta lor integrare in practica permite Constiintei sa respire. Sa nu uiti niciodata asta: Constiinta respira.

…………

-Vorbeai despre sansele noastre de la inceputul vietii, ce voiai sa spui?

-A fi zamislit din dragoste este o mare sansa, a te naste dintr-o yogini este o mare sansa, a trai intr-o familie armonioasa este o mare sansa, a intalni un prieten si apoi un Maestru spiritual este o mare sansa. A avea incredere in tine este o mare sansa. A avea forta de a te revolta este o mare sansa. A nu te agata de nimic, de nicio filozofie, de nicio credinta, de nicio dogma este o mare sansa. A-ti aminti de o clipa de trezire si a te intoarce la aceasta sursa este o mare sansa. A cunoaste doar si un singur lucru din toate acestea este o mare sansa.

…………..

Iti intind o cana de apa proaspata si tu o bei. Apa ti se pare delicioasa daca esti aici, insipida daca esti pierdut in ganduri. Esti aici, in fata mea, si esti fericit pentru ca crezi ca te adapi din izvorul meu. Avem nevoie de o cana de apa cu adevarat proaspata pentru a-i gusta savoarea unica, dar daca practici adapandu-te de la izvorul altcuiva, nu vei deveni niciodata o fantana. A te trezi inseamna a deveni o fantana pentru ceilalti si a curge neincetat. Cateodata e destul sa oferi o cana de apa vie ca sa schimbi o viata.

………….

Maestrul, amuzat, m-a intrebat daca interiorul ulciorului era gol sau plin. Am raspuns ca era plin de vid. M-a primit pe loc ca discipola. Vidul nu ma mai obseda. Realizasem ca vidul este osul si maduva fiecarei fiinte, fiecarui lucru. Fara vid, nimic nu ar fi posibil.

……………

Sursa: Daniel Odier: Tantra – dimensiunea sacra a erotismului

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s