In cautarea miraculosului II

20000108_082355

Statuile din Japonia si China care il infatiseaza pe Buddha sunt complet diferite de cele diin India. In India, Buddha are burta mica, dar pieptul mare. In Japonia si China este complet diferit; acolo el este reprezentat avand burta mare si pieptul mic. Pentru noi, statuile acestea arata ciudat; credem ca sunt gresite sau chiar urate. Dar de fapt, sunt foarte corecte deoarece atunci cand un om ca Buddha respira, el o face umflandu-sii mult burta – care este si calea naturala de a respira.

O persoana inocenta, cum este Buddha, nu poate respira cu pieptul; este un mod artificial si nenatural. Iar cand respiri dilatandu-ti burta este normal ca ea sa devina mai mare si mai rotofeie. Acele statui care il infatiseaza pe Buddha avand o burta foarte mare sunt simbolice. In realitate nu a fost chiar asa, insa trebuia sa fie reprezentata ideea de inocenta si naturalete.

…………

Vorbim de persoane precum Gurdjieff – care, intr-un anume sens, a fost o persoana dezradacinata – deoarece el nu apartine unei traditii milenare. Mai mult decat atat, Gurdjieff, in peregrinarile sale, a intalnit aproape doua duzini de mistici, fiecare dintre ei apartinand unor scoli diferite. De la aceste surse si-a obtinut bogatiile sale, bogatii care apartin unor instrumente spirituale diferite unul fata de celalalt.

Aceste elemente legate de practica spirituala sunt bune in locurile din care provin, dar cand se amesteca ajung sa devina foarte ciudate. De aceea, o tehnica a lui Gurdjieff poate fi eficienta asupra cuiva, dar nu poate fi niciodata pe deplin eficienta asupra oricarei persoane. Acesta este motivul pentru care toti cei care au lucrat cu el nu au ajuns la o realizare totala. Pur si simplu nu este posibil, deoarece imediat ce un om este atras de munca cu Gurdjieff va observa ca nu a intrat doar pe o cale, ci pe una care, de fapt, este o multitudine de cai. Astfel, alte tehnici vor incepe sa actioneze asupra sa in sens invers de cum ar trebui sa o faca. De aceea, Gurdjieff nu are un sistem complet al disciplinei spirituale. Se poate spune ca acesta este un multi-sistem, dar in acelasi timp si incomplet. Lipsesc multe verigi de legatura.

Cea mai mare parte a informatiilor lui Gurdjieff a fost colectata de la sufisti. El nu cunoaste foarte mult despre yoga tibetana, iar cunostiintele sale in privinta sistemului hatha-yoga sunt inadecvate. In fapt, toate cunostintele sale despre Hatha yoga au venit chiar de la oponentii acesteia, de la sufistii dervish. Gurdjieff nu este un adept al hatha-yoga. Tot ce a acumulat despre yoga sau energia kundalini a fost de la mistici opusi acestor discipline sau de la cei care mergeau pe cai complet diferite.

Deci, ceea ce spune Gurdjieff in legatura cu aceste discipline este inconsistent din multe puncte de vedere. De exemplu, parerile sale despre kundalini sunt complet absurde. Nu a cunoscut nimic despre aceasta si totusi o denumeste „tamponul-kundalini”. Acesta nu este un termen prea stralucit. Ceea ce vrea sa spuna este ca datorita acestei energii nu poti atinge cunoasterea; ca aceasta lucreaza ca un tampon, ca o bariera intre tine si Final. Deci, este necesar sa o transcenzi prin distrugere. Dupa cum spune el, nu este deloc necesar ca aceasya sa fie trezita. De fapt, nu stie ce vorbeste.

Desigur, in personalitatea noastra exista lucruri-tampoane si datorita acestora noi putem suporta in viata multe socuri. Dar kundalini nu este un tampon. Kundalini este o energie infinita, iar Gurdjieff nu a cunoscut acest lucru. Cand se trezeste si incepe sa se ridice,  aceasta devine pentru tine cea mai importanta experienta traita vreodata. In sistemul fiintei exista tampoane, dar acesta este un lucru cu totul diferit; ele actioneaza ca absorbante ale socurilor. Si este foarte necesar ca aceste tampoane sa fie distruse. Insa Gurdjieff considera kundalini ca fiind un tampon si face acest lucru deoarece nu cunoaste nimic despre ea. De fapt, el nu a experimentat-o, pentru ca nu s-a intalnit cu nici un adept al sistemului kundalini-yoga.

Persoane precum Gurdjieff sau Krishnamurti sunt victime ale necongruentei. Necongruenta consta tocmai in faptul ca ei nu au putut avea acces la o cunoastere sistematica a secretelor ce se ascund in spatele termenilor gen kundalini. De fapt, o asemenea cunoastere este foarte dificil de obtinut. Pur si simplu nu este posibila intr-o viata de om. Se intampla doar in cazul catorva persoane rare care invata si se dezvolta in mai multe scoli, de-a lungul a mai multor vieti; altminteri este imposibil. Doar atunci este posibil ca cel care a trecut prin foarte multe scoli, in ultima sa viata sa poata sintetiza diversele discipline spirituale intalnite. Altminteri nu se poate efectua nici un fel de sinteza.

In mod obisnuit, o persoana atinge starea finala doar prin ajutorul acordat de o singura scoala si atunci nu mai are nevoie de nici o nastere. Si-a atins scopul, viata a fost complet traita. De aceea el nu se poate gandi la nici o sinteza. Mai tarziu, m-am gandit la faptul ca este posibila o sinteza a unor diferite discipline spirituale din intreaga lume si ca este ceva pentru care merita sa muncesti. Toate aceste discipline trebuie sa fie abordate in moduri diferite si apoi sa fie sintetizate. Peste tot realizarea finala este aceeasi, doar metodele sunt diferite.

…………….

Multe scoli, sisteme sau tehnici fac lucruri asemanatoare. Problema este ca nici o scoala nu este constienta de faptul ca in propriul sau mod orice alt sistem face acelasi lucru.

Mai exista o dificultate in aceasta privinta. Chiar daca cineva cunoaste, asa cum cunosc eu, faptul ca se ajunge la acelasi rezultat si prin alte tehnici, acela nu va spune nimic despre aceasta. Cand explic un anumit sistem trebuie sa il prezint in forma sa cea mai buna, altfel nu va avea nici un efect. Chiar daca stiu ca se ajunge la acelasi rezultat si prin alte metode, totusi nu voi spune acest lucru atunci cand vorbesc despre un sistem anume. Nu il voi sustine decat pe cel despre care vorbesc. Si exista un motiv pentru acest lucru. Nimeni nu este atat de inteligent incat sa priveasca un lucru din perspectiva corecta. Daca voi afirma ca toate scolile spirituale autentice ajung in acelasi loc, atunci vei fi confuz. Atunci vei ajunge la concluzia ca nici o scoala nu poate face nimic. In afara de aceasta, scolile sunt atat de opuse una alteia, incat vei ajunge sa te intrebi cum de este posibil sa ajunga toate in acelasi loc. Si astfel confuzia se va adanci.

De aceea, de multe ori inteleptii, cei care cunosc, trebuie sa vorbeasca in limbajul ignorantilor. Ei trebuie sa afirme: „Aceasta este singura cale; alta nu exista.”Acesta este si motivul pentru care eu ma aflu intr-o dificultate foarte mare, deoarece stiu foarte bine ca se poate ajunge si pe alte cai. Cu adevarat sunt pus intr-o mare dificultate.

Sursa: Osho – Kundalini – In cautarea miraculosului vol 1

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s