Singura minte I

20191130_174219.jpg

„Exista o singura minte comuna tuturor oamenilor. Fiecare om este o cale de acces catre semenul lui si catre toti semenii lui. Cel caruia i s-a dat candva dreptul de a gandi a devenit om liber si „stapanul mosiei”. Ce a gandit Platon, poate gandi si el; ce a simtit un sfant, poate simti si el; ceea ce i s-a intamplat vreodata unui om el poate sa inteleaga. Cel care are acces la aceasta minte universala este o parte din tot ce este sau poate fi facut, pentru ca aceasta este singura forta activa si suverana.”

[Ralph Waldo Emerson]

Aceasta a fost doar in incalzire. Eseul lui Emerson „Supra-sufletul” m-a socat. Supra-sufletul, spunea Emerson, este „acea Unitate… in interiorul careia este cuprinsa fiecare fiinta umana si facuta una cu toate celelalte…” El explica: „Noi traim in succesiune, in diviziune, in parti, in particule. Intre timp, in om se afla sufletul intregului; linistea inteleapta; frumusetea universala, la care este conectata in mod egal fiecare parte si fiecare particula, UNUL etern. Si aceasta putere profunda in care existam si a carei frumusete ne este pe deplin accesibila, nu este doar autosuficienta si perfecta la orice ora, ci chiar actul de a vedea si lucrul vazut, privitorul si spectacolul, subiectul si obiectul sunt totuna. Noi vedem lumea „pe bucati”, soarele, luna, animalul, copacul; dar intregul este sufletul, ale carui parti stralucitoare sunt aceste corpuri.”

…..

Fireste ca Singura Minte, unitara, non-locala, a fost o tema mereu reluata de filosofii si de poetii din toate epocile. Asa cum Platon il prezinta pe Aristofan spunand in Banchetul sau: „Aceasta devenire intr-unul in loc de doi a fost insasi expresia unei nevoi stravechi a omenirii. Si motivul este ca a fost la origine una si noi suntem un intreg, iar dorinta si cautarea intregului se numeste iubire.” William Butler Yeats: „Granitele mintilor noastre sunt mereu schimbatoare si … multe minti pot sa curga dintr-una in alta, sa creeze si sa dezvaluie o singura minte si o singura energie.”

……………

Sa devii altcineva

Joseph Campbell, marele specialist in mitologie, era interesat de ce oamenii fac acte altruiste. Influentat de conceptiile filosofului german Arthur Schopenhauer, Campbell a observat: „Schopenhauer a pus o intrebare minunata. Cum se face ca o persoana poate sa participe atat de mult la pericolul si durerea altei persoane, uitand de autoprotectie si sarind spontan sa-l salveze pe celalalt om, chiar cu riscul propriei vieti?” Schopenhauer credea ca sacrificiul de sine pentru altcineva apare pentru ca salvatorul isi da seama ca persoana aflata in nevoie este totuna cu propria persoana. In momentele decisive, senzatia de separare este complet depasita. Pericolul persoanei aflate in nevoie este resimtit de salvator ca un pericol propriu. Senzatia anterioara de separare este doar o functie a modului in care noi resimtim lucrurile in spatiu si timp: s-ar putea sa parem separati si sa ne simtim  separati, dar separarea nu este fundamentala. Deoarece ne simtim noi insine ca fiind totuna cu persoana aflata in pericol, atunci cand ne riscam viata pentru a o salva, in esenta, noi ne salvam pe noi insine.

Campbell a dezvoltat ideea: „Acum, eu cred ca aceasta compasiune spontana depaseste granitele culturale. Daca ar fi sa vedem o persoana dintr-o lume total straina – chiar o persoana dintr-o rasa ori dintr-o tara fata de care nu avem nicio simpatie – recunoasterea unei identitati umane comune ar declansa un raspuns. Si ultima referinta a mitologiei este la acea entitate unica, adica fiinta umana ca om.”

Nu am auzit despre vreun salvator care sa se intrebe daca persoana aflata in nevoie este democrat sau republican, „pentru libera alegere” sau impotriva avortului, ce parere are despre incalzirea globala sau daca este in favoarea medicamentelor alopate ori homeopate. Reactia fata de un alt om aflat in nevoie sare peste aceste aspecte favorizand un raspuns omenesc mai profund. Schopenhauer a inteles acest lucru. Asa cum scria in cartea sa Despre bazele moralitatii, din 1840, „Compasiunea universala este singura garantie a moralitatii”. El a detaliat observatia: „Adevarata mea fiinta launtrica exista de fapt in fiecare fiinta vie, fiind cunoscuta la fel de adevarat si de imediat constiintei mele doar in mine insumi. Aceasta intelegere, pentru care exista formula standard din limba sanscrita tat tvam asi, este temelia compasiunii pe care se bazeaza orice virtute adevarata, adica altruista, si a carei expresie o vedem in orice fapta buna.”

………

Nemurirea mintii a fost elementul-cheie al viziunii lui Schrodinger. El scris: „Ma aventurez sa numesc mintea indestructibila, fiindca isi respecta intotdeauna programul, adica se afla intotdeauna in prezent, acum. Pentru mine, in realitate, nu exista inainte si dupa. Exista doar acum, care cuprinde amintiri si asteptari… Putem, sau asa cred eu, ca putem sa afirmam ca teoria fizica, in stadiul ei actual, sugereaza cu tarie indestructibilitatea Mintii de catre Timp.”

Pentru multi occidentali, extinderea holismului lui Schrodinger poate fi socanta. El recunostea acest lucru, insa nu ezita, sustinand: „Oricat ar parea de greu de conceput pentru ratiunea obisnuita, voi – si toate celelalte fiinte constiente – sunteti intrepatrunse. Deci viata pe care o traiti nu este doar o parte din intreaga existenta, ci, intr-un anumit sens, este intregul; doar ca acest intreg nu este constituit astfel incat sa poata fi vazut dintr-o singura privire. Aceasta, asa cum stim, este ceea ce brahmanii exprima in acea formula sacra, mistica:  Tat tvam asi, asta esti tu sau asta sunteti voi. Sau, din nou, avand sensul de „Eu sunt la rasarit si la apus, sunt deasupra si dedesubt, sunt aceasta intreaga lume.””

………..

Relatie complexa si non-localizare

O alta imagine promitatoare care incearca sa explice conectarea noastra intima este relatia complexa, un concept preluar tot din lumea fizicii cuantice.

Se spune ca un obiect este intr-o relatie complexa daca nu poate fi descris fara a lua in consideratie unul sau mai multe obiecte aditionale;  este ca si cum entitati separate, aflate la distanta, ar ingloba un singur sistem. Relatia complexa a fost verificata experimental de mai multe ori in ultimele trei decenii si este acceptata de majoritatea fizicienilor ca fiind trasatura fundamentala a naturii.

Non-localizarea este considerata a fi mecanismul pentru efectele relatiei complexe. Conform fizicianului Nick Herbert, „O conexiune non-locala leaga un loc cu altul fara a strabate spatiul, fara degradare si fara intarziere.” Aceste conexiuni au trei caracteristici de identificare, spune Herbert. Ele sunt nemediate (nu este implicat un semnal de conectare), nediminuate (taria corelatiilor nu scade proportional cu cresterea distantei) si imediate (se produc instantaneu).

Implicatiile relatiei complexe si ale non-localizarii sunt uimitoare – atat de uimitoare, incat fizicenilor le este greu sa creada in existenta lor. Este si cazul lui Einstein, care a ridiculizat conexiunile non-locale drept „actiune spiritista la distanta”. Einstein se insela totusi in privinta obiectiilor sale si ceea ce era incredibil a ajuns sa fie recunoscut. Asa cum spunea fizicianul Menas Kafatos si istoricul stiintei Robert Nadeau in cartea lor Universul constient: parti si intreguri in realitatea fizica, „Universul, la nivel fundamental, ar putea fi o retea vasta de particule care raman in contact unele cu altele la orice distanta, simultan, in absenta transferului de energie si de informatie.”

Pentru ca particulele aflate la distanta sa demonstreze conexiuni non-locale si relatii complexe, ele trebuie sa fi fost odata in contact. Conform teoriei Big Bang, intreaga materie din Univers a fost la origine in contact, fiind concentrata intr-un „punct foarte fierbinte” de materie-energie care a explodat acum circa 14,5 miliarde de ani, dand nastere Universului pe care il vedem. Asadar, daca teoria este valida, cerinta unor conexiuni non-locale – contactul originar – a fost indeplinita deja inainte de Big Bang.

……………..

Fractalii sunt „o zona larga, delicata” unde se aduna lucruri improbabile, spune matematicianul Ralph Abraham. El foloseste exemplul unei plaje cu nisip pentru a ilustra modul in care fractalii apar in natura. Pe harta, o linie de tarm apare foarte clar. Dar atunci cand privim granita dintre uscat si apa de la distanta mai mica, distinctiile clare dispar. Pe plaja exista nisip in apa si apa in nisip. „Trecerea de la uscat la apa este fractala”, spune Abraham. „Este haotica spatial. Este naturala. Calea Lactee este o plaja cu nisip pe cer. Este si ea naturala. Natura ne invata geometria fractala si teoria haosului.”

Abraham crede ca exista „fractali in minte” si „fractali in lumea sufletului”. El sugereaza ca, intr-un psihic normal, granitele dintre componentele mintii, cum ar fi constiinta in stare de veghe si inconstientul, „sunt fractali grosi, care permit un fel de porozitate intre aceste componente ale psihicului si astfel, integrarea lor” – ceeea ce el numeste „modelul plajei cu nisip” al functionarii psihologice sanatoase. Intr-o minte nesanatoasa, „granitele pot fi ca niste pereti de beton sau ca niste cortine de fier”. Cand se intampla asta, componentele izolate ale mintii nu mai pot comunica intre ele. Rezultatul poate fi tulburarea de tipul personalitatii multiple, in care domeniile mentale sunt despicate si izolate. Termenul folosit de Abraham pentru a denumi aceasta situatie este dis-haos de personalitate multipla, un sindrom al deficientei sau a lipsei de haos.

Deficienta de haos – dis-haos – poate aparea la nivelul societatii sau la nivel global, dupa cum sugereaza Abraham. Ea poate provoca tulburari in „constientul si inconstientul colectiv al societatii noastre … astfel incat granitele care sunt prea ferme (cortine de fier) pot fi implicate in problemele lumii.”

Abraham sustine ca granitele fractale groase, poroase, sunt o „cerinta de baza pentru stabilitatea si longevitatea unei culturi sau pentru sanatatea unei persoane”. Ele sunt absolut necesare pentru interconectare, comunicare si integrare atat in cadrul mintilor individuale, cat si intre cele sapte miliarde de minti de pe Pamant. Alternativa ar fi granitele rigide, care interzic comunicarea fluida, toleranta si intelegerea, avand ca rezultat dezintegrarea atat a personalitatilor individuale, cat si a societatii in ansamblu.

Din nefericire, noi parem a fi intr-un proces de de-fractalizare a societatii noastre prin stabilirea unor granite care sunt din ce in ce mai impenetrabile. Asa cum observa Abraham, „Cultura noastra a acordat o atentie excesiva fortaretelor cu ziduri groase… garduri de beton in jurul oraselor, incuietori si lacate la portile si la usile caselor, detectori electronici de miscare, camere video la bancomate si asa mai departe.” Comunitatile inchise ne separa unii de altii in numele securitatii. In Statele Unite, sunt mai multe arme de foc, numite guns – cuvant derivat dintr-un termen scandinav pentru razboi – decat locuitori. Cei care locuiesc in aceste case si complexe de locuit si care reprezinta 99 la suta din populatie se simt din ce in ce mai instrainati de restul de 1 la suta. Politetea aproape a disparut de pe holurile Congresului. Niciodata nu au parut atat de dominante granitele impermeabile, non-poroase.

Totusi mai sunt oameni care, precum Abraham, vad cai prin care ne putem conecta unii cu altii in Marea Conectare. Frederick Turner, profesor de arta si cultura la Universitatea Texas din Dallas, vede in stiinta fractala o cale prin care mintile individuale se pot uni in Singura Minte universala. In cartea sa Religia naturala, el sugereaza ca o experienta vizuala care ne umple pe moment de un sentiment de veneratie – de exemplu, o opera de arta puternica sau un apus de soare superb – „ne uimeste mintea, creand contururi greu de distins”. Intr-un asemenea moment, spune Turner, poate avea loc o „acordare sau calibrare delicata” in creier, in care „atractia ciudata a mintii divine” influenteaza mintea individuala sa devina „o miniatura fractala a mintii universale insesi”.

Exista cai nesfarsite de a „uimi mintea”.

……………….

Sursa: Larry Dossey – Singura minte

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s