Ce inseamna fericirea II

ce inseamna fericirea

Sigur ca toate placerile sunt trecatoare, altfel nu le-am mai aprecia, dar daca si acesta este motivul pentru care refuzam sa ne bucuram de ele, atunci inseamna ca ideile noastre despre fericire sunt teribil de confuze. Ca sa ne bucuram de placere, secretul este sa stim cand sa ne oprim. Omul nu invata usor acest secret, dar respingerea totala a placerii inseamna o lasa evitare a unei sarcini dificile. Caci trebuie sa invatam arta de a ne bucura de aceste lucruri tocmai pentru ca sunt efemere. Facem acest lucru de fiecare data cand ascultam muzica. Nu ne agatam de o anumita fraza muzicala si nu ne apuca sa strigam la orchestra sa o cante la nesfarsit; dimpotriva, oricat de mult am aprecia acel moment particular, stim ca perpetuarea lui ar strica melodia. Intelegem ca frumusetea simfoniei consta mai putin in anumite momente muzicale, ci in intreaga compozitie, de la inceput la sfarsit. Daca simfonia se prelungeste prea mult, daca intr-un anume punct compozitorul isi epuizeaza abilitatea creativa si continua doar pentru a umple timpul alocat, atunci incepem sa ne foim pe scaune, simtind ca a pierdut ritmul natural, ca a intrerupt miscarea lina de la inceput la sfarsit, si pretinzand ca e insufletit, de fapt e un mort viu.

…………..

Daca nu accepti singuratatea si izolarea pe care le implica constiinta de sine, orice incercare de a o depasi va fi inutila. Egoul nu poate sa nimiceasca durerea conflictului dintre el si univers pur si simplu identificandu-se cu esenta universului, care este Dumnezeu. In mod paradoxal, el trebuie sa realizeze comuniunea cu Dumnezeu fiind un ego, pentru simplul motiv ca asa se prezinta Dumnezeu insusi in acea fiinta particulara. De fapt, calea omului modern catre aceasta intelepciune nu este directa, ci ocolita, si nu trebuie sa uite niciodata ca „inainte de  a fi unit, trebuie sa fii separat”.

……………

Chinezii au o zicala: „Cand omul gresit foloseste mijloacele potrivite, acestea functioneaza gresit”. Jung este primul care a recunoscut adevarul acestei zicale: „Cand este vorba de astfel de lucruri, totul depinde de om si putin sau deloc de metoda.”

………….

Scopul nu este sa atingem o anume etapa, ci sa gasim atitudinea potrivita in orice etapa ne-am afla. Acesta este un principiu fundamental al acelor forme de psihologie orientala pe care le vom discuta. In cursul evolutiei sale, omul va trece printr-un numar nedefinit de etape; el se va catara pe varful unui deal numai ca sa decopere ca drumul sau il conduce pe o alta creasta si tot asa. Nicio etapa nu este finala pentru ca sensul  vietii sta in miscare, si nu in destinatie. Exista un proverb care spune ca a calatori bine este mai placut decat a ajunge la destinatie, ceea ce este asemanator cu ideea orientala. Intelepciunea nu consta in a ajunge intr-un loc anume si nu trebuie sa ne imaginal ca pentru a o obtine este necesar sa urcam o scara ale carei trepte sunt etapele succesive ale experientei psihologice. Daca o descoperim, nu inseamna ca nu va trebui sa urcam in continuare; trebuie sa continuam sa urcam asa cum trebuie sa continuam sa traim. Dar iluminarea se dobandeste prin acceptarea completa a locului unde suntem in acest moment. Omul modern se gaseste in acea etapa a evolutiei umane in care exista un dezacord maxim intre egoul sau si univers; pentru el, iluminarea este acceptarea completa a acestui dezacord. Metodele psihologice pot esua, pentru ca oamenii nu accepta pe deplin diferitele etape implicite; ei le accepta doar in vederea atingerii unui anume scop, ca de exemplu „starea de individuatie” simbolizata de mandala. In asemenea circumstante, ei pot atinge acea stare, dar fara sa gaseasca ce-si doresc in sinea lor. Prin urmare, unii oameni care-si imagineaza ca au depasit toate etapele muncii psihologice sunt adesea mai nefericiti ca niciodata.

Simpla explorare a inconstientului nu este o cale spre intelepciune, caci un prost poate afla multe si poate avea multe experiente si cu toate acestea sa ramana prost. Asa cum spune Chuang Tzu: „Cel care stie ca este prost nu este prost pe deplin”.

……..

In acest punct al istoriei omenirii, inconstientul este o problema, caci conflictul dintre natura si ego este la cote maxime. Dar acest lucru nu inseamna ca pentru omul modern este necesara o explorare completa a inconstientului in vederea libertatii spirituale.  Aceasta libertate poate fi obtinuta, dar dezvaluirea inconstientului ca un demers special este o chestiune care tine de evolutia viitoare si in prezent nu consider ca ar trebui abordata serios decat in cea de-a doua jumatate a vietii – o idee pe care Jung insusi pune un accent deosebit. Se pare ca la mijlocul vietii anumiti oameni sunt pregatiti sa-si asume o sarcina care in termeni de evolutie ii va conduce dincolo de dezvoltarea istorica prezenta a omului civilizat.

…………..

Cei care-l gasesc pe Dumnezeu sunt fericiti pentru ca impartasesc extazul creatiei. Ei stiu raspunsul la eterna intrebare a filosofiei „De ce exista universul?” Ei stiu ca el exista pentru un motiv aproape copilaresc – pentru joaca sau ceea ce numesc hindusii lila. Chesterton atrage atentia ca atunci cand un copil te vede facand ceva minunat, te roaga sa-l faci inca o data si inca o data. Asa si Dumnezeu a facut pamantul si i-a spus sa se invarta si dupa ce s-a invartit o data, El a fost incantat si a spus: „Fa-o din nou!” SI tot continua s-o spuna.

…………………..

Argumentarea noastra se bazeaza pe legea cauzei si efectului care opereaza secvential. Ceva se intampla acum pentru ca ceva s-a intamplat atunci. Dar chinezii nu gandesc raportat la o linie orizontala care vine din trecut, trece prin prezent si se indreapta spre viitor, ci se raporteaza la o linie perpendiculara, de la ceea ce este intr-un loc acum la ceea ce este in alt loc acum. Cu alte cuvinte, ei nu se intreaba de ce sau din ce cauze trecute un anumit set de intamplari se deruleaza acum; ei se intreaba: „Care este sensul lucrurilor care se intampla simultan in acest moment?” Cuvantul Tao este raspunsul la aceasta intrebare. Situatia prezenta, interioara si exterioara, este Tao, caci momentul prezent este viata. Contine atat amintirea trecutului, cat si potentialitatea viitorului. Pe scurt, acest fel de a privi lucrurile se bazeaza pe o extraordinara apreciere a semnificatiei momentului si presupune ca toate lucrurile care se intampla acum se afla in relatie unul cu altul doar pentru ca s-au intamplat in acelasi moment in timp, daca nu din alt motiv. Acesta este un alt fel de a spune ca exista o armonie numita Tao, care amesteca toate evenimentele in fiecare moment al universului intr-un acord perfect. Intreaga situatie din tine si din jurul tau in acest moment este o armonie cu cate trebuie sa-ti gasesti modul de a intra in comuniune, daca e sa fii in acord cu Tao. Cand ti-ai gasit comuniunea proprie, vei fi in starea de Te, inteleasa de obicei prin „virtute”, „gratie divina” sau „putere”, dar care este cel mai bine inteleasa ca Tao intrupat in om. Despre acest lucru, Lao Tzu, in stilul sau laconic, spune: „Inalta Te nu este Te si astfel este Te; Joasa Te nu pierde Te si deci nu este Te”, ceea ce Ch’u Ta-kao interpreteaza astfel: „Virtutea superioara nu este constienta de sine ca virtute; prin urmare este virtute. Virtutea inferioara nu abandoneaza niciodata virtutea; prin urmare nu este virtute.”

………

Fatalismul este doctrina subordonarii omului fata de destin, dar exista intotdeauna o obiectie care poate fi adusa: daca toata lumea ar crede ca toate gandurile si faptele sale sunt predeterminate de soarta, atunci oamenii s-ar comporta exact asa cum ar vrea. Cu alte cuvinte, ei ar deveni periculos de liberi.

………..

„Dumnezeu s-a facut om ca pe om sa-l faca Dumnezeu.” [Sfantul Atanasie]

…………….

„Daca natura umana ar fi in mod irevocabil pervertita si libertatea spirituala, defetuoasa, omul n-ar avea nicio abilitate cu ajutorul careia sa primeasca adevarul revelatiei si ar fi insensibil la lucrarile gratiei. Dar omul, desi este ranit si imperfect, ramane o fiinta spirituala si-si pastreaza constiinta religioasa, caci Cuvantul lui Dumnezeu nu ar putea fi adresat unei fiinte careia ii lipseste. Libertatea omului preceda actiunea revelatiei si a gratiei divine.” [Berdiaev, Spirit si libertate]

…………..

„Natura! Suntem inconjurati de ea, invaluiti de ea; nu putem scapa de ea si nici nu putem sa ne apropiem de ea… Si ce este cel mai nenatural tot natura este. Cel care n-o vede peste tot n-o vede cu adevarat nicaieri… In fiecare moment incepe o foarte lunga calatorie si in fiecare moment ajunge la destinatie… Permite fiecarui copil sa creasca din ea, fiecarui prost s-o judece, multi trec neatenti prin ea, fara sa vada nimic; cu toate acestea, are prieteni printre toti si-si primeste recompensa de pretutindeni. Chiar opunandu-i-se legilor ei, omul i se supune… Incununarea sa este iubirea. Doar prin iubire se apropie omul de ea… Ea a despartit toate lucrurile ca sa le poata uni… Totul este prezent dintotdeauna in ea, caci ea nu cunoaste nici trecut, nici viitor. Pentru ea, prezentul este eternitate.” [Goethe, Fragment upon Nature]

……………….

„Nu-l mai cauta pe Dumnezeu (ca si cum ar fi diferit de tine) si nici universul si altele asemenea; cauta-le in tine insuti… si afla de unde vin durerea si bucuria, iubirea si ura, si trezia cand nu vrei sa fii treaz, si somnul cand nu vrei sa dormi, si furia cand nu vrei sa fii furios, si dragostea cand nu vrei sa te indragostesti. Si daca vei examina toate acestea indeaproape, Il vei descoperi in tine insuti, unul in multitudine, la fel ca atomul. Vei gasi deci in tine o cale care te va elibera de tine insuti.”

[Monoimus Gnosticul]

……………..

Numai perversului ii place durerea, dar iubirea de suferinta se manifesta in libertatea de a nu-ti placea; caci daca nu ne displace, suferinta nu mai este suferinta.

Conform Acts of John, „Daca ai sti cum sa suferi, ai putea sa nu suferi. Invata cum sa suferi si vei putea sa nu suferi.”

………..

Sursa: Alan Watts – Ce inseamna fericirea

2 thoughts on “Ce inseamna fericirea II”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s