A patra cale II

20190430_111910

Daca cunoasterea depaseste experienta, rezultatul va fi un „yoghin slab”, o fiinta care stie foarte multe lucruri, dar nu poate face mare lucru. Daca experienta depaseste cu mult cunoasterea, rezultatul este un „calugar prostut”, un om care poate face multe, dar care nu stie ce sa faca.

……………..

Noi nu suntem capabili sa percepem nivele de constiinta superioare nivelului nostru; nu putem studia si intelege decat fiintele care se afla pe acelasi nivel cu al nostru sau mai jos. Este important sa tinem minte acest lucru.

……………

Pentru a servi unui scop util, pentru a avea o anumita greutate, o influenta benefica, invatatura trebuie sa provina de la o minte de pe un nivel superior nivelului nostru, altfel nu ne va ajuta si vom ramane pe acelasi nivel ca inainte. Daca invatatura vine de pe un nivel superior celui pe care noi ne aflam, atunci putem sa speram ca vom obtine ceva. Daca vine de pe nivelul pe care noi ne aflam, atunci nu trebuie sa asteptam nimic. Trebuie sa ne intrebam daca acea invatatura este de pe acelasi nivel cu noi sau nu. Daca intreaga cantitate de informatii nu ne ajuta sa ne transformam, atunci trebuie sa fim atenti. Dar noi trebuie sa luam decizia daca acea invatatura ne ajuta sau nu, doar noi trebuie sa gasim acest raspuns, pentru ca indiferent ce va voi spune eu, voi nu veti putea verifica.

……………

Oamenii trebuie sa se desavarseasca prin propriile lor eforturi.

………………

Clasificarea in esenta si personalitate. Esenta este ceea ce esti tu, personalitatea  este ceea ce dobandesti. Esenta iti apartine, personalitatea nu. Intreaga viata interioara a unei fiinte umane, toate perceptiile si reactiile sale sunt divizate in aceste doua parti. Sunt anumite lucruri cu care te nasti cum ar fi: caracteristicile fizice, starea de sanatate, anumite predispozitii, inclinatii, tendinte, talente si asa mai departe;  toate acestea apartin esentei. Personalitatea este ceea ce dobandesti in cursul acestei existente: pareri, opinii, cuvinte.

……………

Putem sa imbunatatim esenta numai daca personalitatea va fi educata si va inceta sa actioneze impotriva esentei. Personalitatea este greoaie si totusi foarte puternica; ea imprejmuieste esenta ca o carapace, astfel incat nimic nu poate ajunge direct la esenta fara sa treaca prin personalitate. Esenta nu poate sa se dezvolte in aceste conditii, dar daca personalitatea devine din ce in ce mai transparenta, impresiile si influentele exterioare vor penetra prin ea si vor ajunge la esenta si doar atunci esenta va putea sa se dezvolte.

………….

Tot ceea ce este permanent, toate calitatile profunde ale fiintei depind de esenta. Cand personalitatea este educata multe calitati ajung atunci la esenta si devin permanente. Acesta este modul in care esenta se dezvolta. In ceea ce priveste personalitatea, lucrurile sunt trecatoare, dar ceea ce ajunge la esenta ramane permanent.

……….

In conditiile unei scoli spirituale, esenta este mult mai importanta decat personalitatea, iar daca personalitatea predomina prea mult, dezvoltarea fiintei este imposibila, pentru ca adevarata dezvoltare subzista in esenta si daca personalitatea este mult prea puternica, esenta nu poate „respira”. Dar si personalitatea este importanta. Trebuie sa existe o anumita calitate in esenta, pentru ca daca aceasta nu exista, nimic nu este cu putinta sa se realizeze. Trebuie sa existe o anumita calitate si a personalitatii, sa i se ofere anumite circumstante favorabile.

………

Esenta nu poate fi mostenita.

………..

Nivelul de constiinta al unei fiinte depinde de dezvoltarea esentei.

……………

Am vorbit despre centrul magnetic si diferitele influente sub care traieste. Acum ajungem la intrebarea de ce anumite fiinte sunt interesate de anumite idei si altele nu. Ce creeaza in anumite fiinte dorinta de a cunoaste, impulsul de a cerceta. De ce anumite persoane care traiesc in medii similare sunt totusi atat de diferite, de ce anumite persoane se multumesc cu anumite teorii gandite de altii, in timp ce alte persoane se gandesc sa descopere adevarul ele insele. Cine explica aceasta diferenta dintre persoane in relatie cu atitudinea lor fata de noi idei, pentru ca, de exemplu, sunt persoane care se intalnesc cu posibilitatea de a dobandi noi cunostinte si nu sunt interesate, in timp ce alte persoane asimileaza aceste idei imediat, transformandu-si viata. Fiecare persoana intelege aceste idei intr-un mod diferit. Cauza acestor diferente este ca omul traieste viata in mod mecanic, sub doua tipuri de influente. Ce vrea sa spuna aceasta? Este legat de ceea ce v-am spus la inceput, ca omul este o masina controlata de influente externe, de lucrurile din jurul sau. El poate fi receptiv fata de anumite influente si sa nu fie receptiv deloc la alte influente. Aceste influente sunt create de fiinte asemeni lui, dar printre ele, amestecate cu ele, sunt si influente care provin de la fiinte cu o putere mentala superioara. Aceste influente fiinta le primeste sub forma ideilor religioase, stiintifice, sistemelor filozofice, doctrinelor ezoterice, artelor, diferitelor invataturi si asa mai departe. Ele nu pot fi distinse de influentele din prima categorie, astfel incat depinde de om sa realizeze discriminarea intre ele.  Omul poate trai doar sub influenta A – aceasta fiind influenta de primul tip – si sa nu ia in considerare influenta de tip B si sa nu fie deloc atras de aceasta a doua categorie de influente. Dar daca va fi interesat si de aceasta a doua categorie de influente si le va absorbi intr-o cantitate suficienta, o transformare se va produce in el. Efectele acestei influente B si memorarea lor se realizeaza separat, intr-un compartiment care este numit centrul magnetic. Centrul magnetic este o combinatie de anumite interese si asociatii emotionale care il determina sa actioneze in diferite directii. El prezinta un anumit ciclu al ideilor si un anumit ciclu emotional. Aceasta este sursa de interes pentru astfel de idei.

………………

Acum vorbim de fiinta obisnuita, inainte sa ia contact cu o scoala spirituala. El isi traieste viata supus conditiilor obisnuite. Conditiile poti fi diferite de la individ la individ, dar in toate conditiile totusi el traieste numai sub influenta celor doua categorii de influente despre care am vorbit. Ce sunt influentele de tip A?

Intreaga lupta pentru existenta, toate placerile, posesiunile, bogatiile, distractiile si asa mai departe. Ele sunt create fara intentie si sunt mecanice atat ca origine, cat si ca mod de a actiona, dar in acelasi timp traieste si sub impactul altor influente ce-si au originea in sistemul educational pe care l-au urmat, influente pe care dupa aceea le va purta cu el in viata. Aceste influente le putem numi de tip B. Putem spune uneori ca nu fac parte direct din viata. Ele sunt primite cu un anumit scop, ca sa serveasca „ca lumini pe cale”. Restul depinde de om insusi. Toate interesele sale pot fi concentrate numai asupra influentelor de primul tip, sau numai o parte din ele pot fi separate de aceste influente create de viata, o alta parte poate fi interesata de celalalt tip de influenta. Daca un om le observa si le studiaza, acest tip de influente din aceasta a doua categorie se pot amplifica. Memoria acestor interese ce conduc omul incepe sa se adune in fiinta sa de la inceputul vietii si vor genera un grup de eu-ri aparte de eu-rile care mai exista in fiinta sa. Dupa o perioada de timp acest grup de eu-ri sau centrul magnetic incepe sa controleze si sa determine linia generala a vietii individului si sa-i traseze interesele sau mare parte din interesele sale. Centrul magnetic urmareste intotdeauna anumite lucruri foarte distincte, clare, pe care doreste sa le realizeze, dar daca un om nu observa aceste influente, ele nu vor produce nici un efect. Acesta este motivul pentru care oamenii sunt atat de diferiti. Un om poate fi foarte intelectual, poate studia filozofia, arta si in acelasi timp nu are nici o sansa daca nu are centrul magnetic dezvoltat. El va veni in contact cu o scoala spirituala si nu va avea posibilitatea sa-i recunoasca valoarea, iar un alt om, care este cu totul insuficient educat, care nu a citit aproape deloc si nu are atatea informatii, daca intalneste o scoala autentica, va deveni interesat imediat.

……………

Aceasta stare de trezire, aceasta posibilitate de a evolua spiritual nu depinde de conditiile in care te-ai nascut, ci de dezvoltarea centrului magnetic si aceasta dezvoltare a centrului depinde de lucrul care ne intereseaza. O fiinta poate fi interesata de un anumit lucru, in timp ce o alta de cu totul altceva, dar de ce lucrurile stau asa nu stim si, chiar daca am face diferite speculatii, ele nu merg decat in domeniul teoretic.

………..

Centrul magnetic ajuta fiinta sa vada, sa inteleaga, sa distinga anumite lucruri. Omul nu poate aprecia diferenta dintre idei, el nu poate spune care este mai buna si care este mai rea, care i se potriveste si care nu i se potriveste fara ajutorul centrului magnetic. Acumularea de cunoastere nu-l ajuta sa creeze un centru magnetic. Centrul  magnetic este cel care ajuta fiinta sa evalueze ideile pe care le primeste. Intrebarea este daca in aceasta valtoare a vietii,  omul poate distinge intre aceste doua influente, daca poate percepe diferenta dintre ele. Daca omul nu are aceasta perceptie, daca are aceeasi atitudine fata de influentele de tip B ca fata de influentele de tip A, atunci ele vor produce in fiinta sa acelasi efect si centrul magnetic nu se va dezvolta.

……………

Dupa o perioada de timp, cu ajutorul centrului magnetic, omul poate ajunge sa cunoasca o scoala spirituala si daca va ajunge in contact cu o astfel de scoala, o va si recunoaste. Daca omul nu are un centru magnetic, chiar daca va intra in contact cu o scoala spirituala, el nu va fi interesat de ea si, daca va gasi o scoala, sau o fiinta care-i va putea transmite un alt tip de influenta, o influenta de tip C, centrul magnetic il va ajuta sa recunoasca aceasta influenta si sa o absoarba. Dar daca nu a absorbit inainte suficienta influenta de tip B si nu are un centru magnetic suficient de dezvoltat, sau centrul sau magnetic functioneaza defectuos, fiinta nu va putea recunoaste influentele de tip C, sau nu va gasi o scoala autentica si nu va primi o instruire adecvata si, in loc sa-i fie mai bine, ii va fi mai rau si in loc sa cumuleze, va pierde. Influentele de tip C difera de influentele de tip B, ele fiind constiente, atat ca origine, cat si ca mod de actiune, in timp ce influentele de tip B sunt constiente numai ca origine, dar actioneaza in mod mecanic. Influenta de tip C este influenta unei scoli spirituale autentice.

Sursa: P.D.Uspensky – A patra cale, vol. 1

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s