Taofizica IV

20190411_104301

Vad mistica si stiinta ca pe doua manifestari complementare ale mentalului, ale facultatilor sale intuitive si rationale. Fizicianul contemporan cerceteaza lumea printr-o extrema rafinare a ratiunii; misticul, printr-o extrema rafinare a intuitiei. Sunt doua modalitati de abordare complet diferite, care implica mult mai mult decat o anumita conceptie despre lumea fizica. Dar ele sunt – asa cum ne-a invatat fizica sa le numim – complementare. Nici una din ele nu poate fi inteleasa in contextul celeilalte, nici una nu poate fi redusa la cealalta; amandoua sunt necesare intelegerii totale a lumii, completandu-se reciproc. Ca sa parafrazam un vechi aforism chinez, misticii cunosc radacina lui Tao, dar nu si ramurile; oamenii de stiinta ii cunosc ramurile, dar nu si radacinile. Stiinta nu are nevoie de mistica, mistica nu are nevoie de stiinta; dar oamenii au nevoie de amandoua. De filosofie mistica pentru a intelege natura ultima a lucrurilor, de stiinta pentru a trai in societatea moderna. Nu de sinteza acestora avem nevoie, ci de interactia dinamica dintre intuitia mistica si analiza stiintifica.

…………………

In cadrul „teoriilor cuantice de camp”, contrastul clasic dintre particulele solide si spatiul din jurul lor este total depasit. Campul cuantic este considerat entitate fizica fundamentala, mediu continuu, prezent peste tot in spatiu. Particulele reprezinta condensari locale de camp; concentrari de energie care vin si se duc, pierzandu-si astfel caracterul individual si dizolvandu-se in campul suport. Dupa cum spune Albert Einstein,

De aceea putem considera ca materia este constituita din regiuni ale spatiului in care campul este foarte intens … in noua fizica nu este loc si pentru camp si pentru materie, caci campul este unica realitate.

……………

Conform teorie campului, o particula materiala cum ar fi electronul este o mica regiune a campului electric in care intensitatea campului atinge valori enorme, indicand faptul ca o cantitate mare de energie este concentrata intr-un spatiu foarte restrans. Un asemenea nod de energie, care nu este delimitat clar de restul campului, se propaga prin spatiul vid asa cum un val traverseaza suprafata unui lac; nu exista substanta din care sa se constituie electronul. (Hermann Weyl)

……………

Neo-confucianismul, scoala care a incercat o sinteza intre confucianism, budism si taoism, a dezvoltat o notiune de chi uimitor de asemanatoare aceleia de camp cuantic din fizica moderna. Ca si campul cuantic, chi este conceput ca o forma subtila si nonperceptibila a materiei, prezenta peste tot in spatiu si care se poate condensa pentru a forma corpuri. In expresia lui Chang Tsai:

Cand chi se condenseaza, el devine vizibil, asa incat apar formele. Cand se disperseaza nu mai este vizibil si formele dispar. Si in momentul condensarii sale ar putea cineva sa spuna ca aceasta stare este altfel decat temporara? Iar in momentul dispersarii s-ar putea cineva grabi sa afirme ca nu mai exista?

Astfel, chi se condenseaza si se disperseaza ritmic, generand forme care apoi se vor topi in Vid. Si iarasi spune Chang Tsai,

Marele Vid nu este altceva decat chi; chi nu poate decat sa se condenseze pentru a naste lucrurile; iar aceste lucruri nu pot decat sa se disperseze pentru a forma inca o data Marele Vid.

Ca si in teoria cuantica a campului, campul – sau chi – nu reprezinta doar principiul fundamental, ci raspunde de interactiile dintre particule, interactii care au loc sub forma undelor. Urmatoarele fragmente, in care Walter Thirring descrie conceptul de camp in fizica moderna, iar Joseph Needham conceptia chineza despre lumea fizica, evidentiaza puternice similitudini.

Fizica teoretica moderna … plaseaza meditatia asupra esentei lumii materiale intr-un context nou. Ea deplaseaza atentia dinspre domeniu vizibil – al particulelor – spre acela al entitatii fundamentale, campul. Existenta materiei este doar o perturbatie a starii perfecte a campului intr-un anumit punct; un accident sau, ar spune unii, o „pata”. Iata, deci, nu exista legi simple care sa descrie fortele care se exercita intre particule … Ordinea si simetria trebuie cautate la nivelul campului.

Universul fizic in gandirea chineza antica si medievala era un intreg continuu. Chi condensat in forme palpabile nu prezenta particularitati intr-un sens anume, dar obiectele individuale interactionau cu toate celelalte obiecte din lume … vibratiile lor ondulatorii depinzand in ultima instanta de alternanta ritmica, manifesta la toate nivelele, a celor doua forte fundamentale, yin si yang. Obiectele aveau, deci, propriile lor ritmuri. Iar acestea se integrau … armoniei universale.

Odata cu conceptul de camp cuantic, fizica moderna a gasit un raspuns neasteptat pentru vechea intrebare: contine sau nu materia atomi indivizibili sau vreu mediu-suport continuu? Campul este un continuum prezent peste tot in spatiu, si totusi, in forma sa „granulara”, de particula, are aspect discontinuu. Cele doua concepte, aparent contradictorii, sunt reunite si se dovedesc a fi aspecte diferite ale unei unice realitati. Ca intotdeauna in teoria relativitatii, unificarea contrariilor are caracter dinamic, cele doua aspecte ale materiei transformandu-se necontenit unul in celalalt. Si filosofia mistica a Orientului vorbeste despre aceeasi unitate dinamica dintre Vid si formele pe care el le genereaza. Iata ce spune in acest sens Lama Govinda:

Relatia dintre vid si forma nu poate fi conceputa ca o stare de contradictie exclusiva, ci ca relatia dintre doua aspecte ale aceleiasi realitati, care coexista si interactioneaza in mod continuu.(Foundations of Tibetan Mysticism)

Fuzionarea acestor concepte opuse a fost exprimata intr-o sutra budista in celebrele cuvinte:

Forma este vid si, cu adevarat, vidul este forma. Vidul nu se deosebeste de forma, forma nu se deosebeste de vid. Tot ce-i forma este, in fapt, vid, tot ce-i vid, in fapt, e forma. (Prajna-paramita-hridaya Sutra)

…………..

Teoriile de camp din fizica moderna ne obliga sa abandonam distinctia clasica dintre particulele materiale si vid. Teoria gravitatiei a lui Einstein si teoria cuantica a campului dovedesc amandoua ca particulele nu pot fi separate de spatiul care le inconjoara. Pe de o parte, ele determina structura spatiului, dar, pe de alta parte, ele nu pot fi privite ca entitati separate, ci ca niste condensari ale campului prezent in tot spatiul. In cadrul teoriei cuantice, campul constituie suportul particulelor si al interactiilor dintre ele.

Campul exista peste tot si in orice clipa; el nu poate fi eliminat. El este suportul tuturor fenomenelor materiale. Acesta este „vidul” din care protonii creaza mezonii pi. Existenta si disparitia particulelor sunt formele de miscare ale campului.(W. Thirring)

Distinctia dintre materie si spatiul vid a trebuit sa fie abandonata in final, atunci cand s-a dovedit ca particulele se pot naste spontan din vid si pot disparea in vid fara ca vreun nucleon sau vreo alta particula care provoaca interactii tari sa fie prezenta. Iata „diagrama de vid” a unui asemenea proces: trei particule – un proton (p), un antiproton (p-) si un pion (π) – se formeaza din nimic si dispar in vid. Conform teorie campului, evenimente de acest fel au loc permanent. Vidul este departe de a fi un gol. Dimpotriva, el contine un numar nelimitat de particule care se formeaza si se distrug fara incetare.

20190414_155618

Asadar aici se afla cea mai mare asemanare cu Vidul misticii orientale. Ca si acesta, „vidul fizic” – cum este numit in teoria campului – nu inseamna „nimic”, ci existenta potentiala a tuturor formelor posibile in lumea particulelor. Aceste forme, la randul lor, nu sunt entitati independente, ci manifestari tranzitorii ale Vidului suport. Asa cum se spune in sutra, „Forma este vid si, cu adevarat, vidul este forma.”

Relatia dintre particulele virtuale si vid este o relatie esentialmente dinamica; vidul este intr-adevar un „Vid viu” care pulseaza in ritmurile nesfarsite ale creatiei si distrugerii. Descoperirea calitatii dinamice a vidului este considerata de multi fizicieni ca una din cele mai importante in fizica moderna. De la rolul sau de container gol al fenomenelor fizice, vidul a evoluat la acela de marime dinamica de importanta majora. Si, astfel, rezultatele cercetarilor din fizica moderna par sa confirme cele spuse de inteleptul chinez Chang Tsai:

Numai atunci cand afli ca Marele Vid este plin de chi, iti dai seama ca nimic nu-i mai plin ca nimicul.

……..

Asupra unei particule cu adevarat elementare – lipsita complet de structura interna – nu poate actiona nici o forta care ne-ar putea ajuta sa punem in evidenta respectiva particula. S-ar putea soune ca informatia esentiala in legatura cu existenta particulelor ar fi aceea ca ele poseda structura interna! (Geoffrey Chew)

……………

Sursa: Fritjof Capra – Taofizica

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s