Taofizica III

20190411_104301

Despre o particula atomica nu putem spune nici ca exista intr-un anumit loc din spatiu, nici ca nu exista. Fiind o entitate probabilistica, particula are tendinte de a exista in puncte diferite si astfel se manifesta ca o realitate stranie, intre existenta si non-existenta. De aceea, nu putem sa-i descriem starea in termenii conceptelor contradictorii. Ea nu este nici prezenta intr-un loc bine definit, dar nu este nici absenta. Nici nu isi schimba pozitia, dar nici nu ramane in repaus. Ceea ce se schimba este probabilitatea, deci tendintele particulei de a exista in anumite puncte. Dupa cum spune Robert Oppenheimer,

Intrebati, de exemplu, daca pozitia unui electron ramane aceeasi trebuie sa raspundem „nu”; intrebati daca ea se modifica in timp trebuie sa raspundem „nu”; la intrebarea daca electronii se afla in repaus vom raspunde „nu”; la intrebarea daca ei se afla in miscare, iarasi „nu”.

Realitatea fizicianului atomist, ca si realitatea misticului oriental, transcende cadrul ingust al conceptelor opuse. Cuvintele lui Oppenheimer par ecoul Upanisadelor,

Se misca si nu se misca.

Este departe si este aproape.

Este inauntrul a toate

Si este in afara a tot.

Forta si materie, particula si unda, miscare si repaus, existenta si non-existenta – iata cateva din conceptele a caror opozitie sau contradictie fizica moderna o depaseste. Dintre toate, opozitia existenta – non-existenta pare a fi cea mai radicala, si, totusi, fizica atomica ne obliga sa trecem de granita dintre existenta si non-existenta. Aceasta este asertiunea cea mai dificil de acceptat in teoria cuantica si care face obiectul necontenitelor reinterpretari. In acelasi timp, situarea deasupra conceptelor de existenta si non-existenta reprezinta unul dintre aspectele stupefiante ale misticii orientale. Ca si fizicianul atomist, misticul opereaza cu o realitate aflata dincolo de granita existenta – non-existenta si accentueaza adesea acest lucru. Iata ce spune Ashvaghosha:

„Ceea ce este” nu este nici existenta, nici non-existenta, nici ceva ce le-ar reuni in acelasi timp pe acestea doua si nici ceva ce le-ar exclude in acelasi timp pe acestea doua.

Confruntati cu o realitate care transcende conceptele contrare, fizicienii si misticii trebuie sa adopte un mod special de a gandi, in care mirarea sa nu fie incatusata in schema rigida a logicii clasice, ci libera si flexibila. Fizica atomica ne-a obisnuit sa operam in descrierea materiei cu ambele concepte, de unda si particula. Am invatat sa trecem de la o imagine la alta pentru a ne acomoda cu universul atomic. Tot asa procedeaza si misticii orientali atunci cand incearca sa dea o interpretare discursiva realitatii situate deasupra contradictiei conceptuale. Asa cum arata Lama Govinda, „modul de gandire oriental se aseamana cu o miscare de rotatie in jurul obiectului contemplatiei … o imagine formata prin supraimpresionare, prin suprapunerea imaginilor obtinute prin situarea la nivelul unor puncte de vedere diferite.”

………..

Teoria relativitatii a demonstrat ca toate masuratorile care implica spatiul si timpul isi pierd semnificatia absoluta si ne-a obligat sa abandonam conceptele clasice de spatiu si timp absolut. Importanta fundamentala a acestei realizari a fost subliniata de Mendel Sachs astfel:

Adevarata revolutie produsa de teoria lui Einstein consta in abandonarea ideii ca sistemul de coordonate spatio-temporale ar avea semnificatie obiectiva, de entitate fizica separata. In  locul acestei idei, teoria relativitatii statueaza faptul ca spatiul si timpul sunt doar elemente ale limbajului cu ajutorul carora observatorul isi descrie mediul.

Aceasta afirmatie facuta de un fizician contemporan evidentiaza afinitatile care exista intre notiunile de spatiu si timp din fizica moderna si acelea ale misticilor orientali care sustin ca spatiul si timpul „nu sunt altceva decat nume, forme ale gandirii, cuvinte de uz comun.”

…………….

Misticii orientali pot atinge stari speciale ale constiintei, stari in care ei depasesc lumea tridimensionala a experientei zilnice si experimenteaza o realitate superioara, multidimensionala. In acest sens, Aurobindo vorbeste despre „o schimbare subtila, care te face sa vezi intr-o a patra dimensiune.” S-ar putea ca dimensiunile acestor stari ale constiintei sa nu fie chiar acelea pe care le are in vedere fizica relativista, dar este evident ca ele i-au condus pe mistici spre conceptii despre timp si spatiu foarte apropiate acelora pe care se bazeaza teoria relativitatii.

Intreaga evolutiei a filozofiei mistice din Orient dovedeste existenta unei intuitii profunde a caracterului „spatiu-temporal” al realitatii. Faptul ca spatiul si timpul sunt indisolubil legate, fapt atat de caracteristic fizicii relativiste, este accentuat in nenumarate randuri. Notiunile intuitive de spatiu si timp si-au gasit poate cea mai clara si mai elaborata expresie in budism si in special in doctrina scolii Avatamsaka, ramura a budismului Mahayana. Avatamsaka Sutra, textul fundamental al acestei scoli, da o minunata descriere a felului in care se traieste experienta realitatii in starea de iluminare. Constiinta „intrepatrunderii spatiului si timpului” – expresie ideala pentru descrierea spatiu-timpului – este in mod repetat accentuata in sutra si este considerata aspectul definitoriu al starii de iluminare. In exprimarea lui D.T. Suzuki,

Semnificatia sutrei Avatamsaka si filosofia sa ne scapa atata timp cat nu traim experienta … unei stari de completa disolutie, in care nu mai exista distinctie intre trup si suflet, subiect si obiect… Privind in jur observam ca … fiecare obiect este legat de toate celelalte … nu numai din punct de vedere spatial, ci si temporal … si iata – un fapt care tine de pura experienta – nu exista spatiu fara timp, nu exista timp fara spatiu; acestea se intrepatrund.

Cu greu s-ar putea gasi o modalitate mai potrivita pentru a descrie spatiu-timpul relativist. Compararea afirmatiilor lui Suzuki cu acelea ale lui Minkovski evidentiaza faptul ca atat fizicienii cat si adeptii budismului considera ca notiunile de spatiu si timp se raporteaza la experienta; experimentul stiintific, in primul caz, experienta mistica in cel de-al doilea.

Ceea ce face ca viziunea misticilor orientali asupra lumii sa se asemene mult mai mult cu coceptia stiintifica moderna decat aceea a grecilor antici, este intuitia atemporalitatii. Filosofia naturala a grecilor este, in intregul ei, esential statica si are la baza geometria. S-ar putea spune despre ea ca are un caracter profund „nerelativist”; si tocmai puternica sa influenta asupra modului de gandire occidental determina dificultatile de intelegere a modelelor relativiste. In schimb, filosofiile orientale se concentreaza pe dinamica „spatiu-timp” si de aceea, inuitia ii aduce pe mistici foarte aproape de conceptia relativista moderna.

Constiinta corelatiei si interpenetrarii spatiului si timpului face ca atat conceptiile fizicienilor moderni cat si cele ale misticilor din Orient sa aiba un caracter dinamic, continand evolutia si schimbarea ca elemente esentiale. Acest aspect se constituie intr-o a doua mare tema ce rezulta din compararea fizicii cu filosofiile orientale – prima fiind unitatea lumii. Studiind modelele relativiste si teoriile stiintifice moderne vom constata ca toate reprezinta ilustrari spectaculoase ale celor doua aspecte ale conceptiei orientale – unitatea Universului si caracterul sau dinamic.

………………..

In cadrul teoriei generale a relativitatii, conceptele de spatiu si timp ca entitati absolute si independente sunt complet abolite. Nu numai ca toate masuratorile care implica spatiul si timpul au caracter relativ, depinzand de starea de miscare a observatorului, dar intreaga structura a spatiu-timpului este intrinsec corelata cu distributia materiei. Spatiul este curbat in mod diferit, iar timpul se scurge cu viteze diferite in diferite puncte din Univers. Am ajuns astfel sa intelegem ca notiunile noastre de spatiu tridimensional euclidian si de curgere liniara a timpului sunt limitate la experienta comuna si trebuie abandonate atunci cand acest tip de experienta este depasit.

Inteleptii Orientului vorbesc si ei despre o extindere a experientei lor in stadii mai inalte ale constiintei si afirma ca aceste stadii implica o experimentare radical diferita a spatiului si timpului. Ei nu pun accent doar pe depasirea spatiului obisnuit, tridimensional, in starea de meditatie, ci si – intr-o masura inca mai mare – pe depasirea constiintei obisnuite a trecerii timpului. In locul succesiunii liniare a evenimentelor, ei traiesc – dupa expresia lor – un prezent infinit, neprecizat si totusi dinamic. In urmatoarele pasaje, trei mistici orientali vorbesc despre experienta  acelui „etern acum”: inteleptul taoist Chuang tse; Hui-neng, al saselea patriarh Zen; si D.T.Suzuki, maestru budist contemporan.

Sa uitam de trecerea timpului; sa uitam disputa de idei. Sa ne raportam la infinit si sa ne plasam in aceasta perspectiva. (Chuang tse)

Prezentul este linistea absoluta. Desi este acum, nu are sfarsit si in aceasta sta fericirea eterna. (Hui-neng)

In lumea spirituala timpul nu este divizat in trecut, prezent si viitor; caci ele se concentreaza intr-un unic moment al prezentului in care viata dobandeste adevaratul sau sens… Trecut si viitor sunt absorbite in aceasta clipa de iluminare care nu incremeneste pe loc, ci isi continua fara incetare mersul. (D.T. Suzuki)

………..

Traditia spirituala orientala indica adeptilor sai numeroase cai pentru a merge dincolo de experienta comuna a timpului si pentru a se elibera de lantul de cauze si efecte – de legaturile karmei, cum o numesc hinduistii si budistii. S-a spus, de aceea, ca mistica orientala ar fi eliberarea din timp. Intr-un fel, acelasi lucru s-ar putea spune si despre fizica relativista.

………………

Perisabilitatea tuturor formelor constituie punctul de plecare al filosofiei budiste. Buddha arata ca „toate lucrurile compuse sunt perisabile” si ca suferinta noastra se datoreaza incercarii de a ne agata de formele fixe – obiecte, oameni sau idei – in loc sa acceptam lumea asa cum este, in miscare si transformare.

Sursa: Fritjof Capra – Taofizica

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s