Taofizica II

20190411_104301

Zen este disciplina in iluminare. (D.T.Suzuki)

…………..

Iluminarea in Zen nu presupune izolarea de lume ci, dimpotriva, participarea activa la viata comunitatii. Acest punct de vedere se potriveste foarte bine mentalitatii chineze care acorda o mare importanta vietii practice, productive, ideii de perpetuare a familiei si nu poate accepta caracterul monastic al budismului indian. Maestrii chinezi au accentuat intotdeauna ideea ca Chaian sau Zen, reprezinta experienta noastra zilnica, „mentalul obisnuit” – dupa formularea lui Ma-tsu. Ei priveau experienta zilnica nu doar ca pe o cale ce duce la iluminare, ci ca pe iluminarea insasi.

(…)A atinge perfectiunea in Zen inseamna a trai viata cotidiana in mod natural, spontan. Cand i s-a cerut sa defineasca doctrina Zen, Po-chang a raspuns: „Cand ti-e foame, mananca; daca ti-e somn, dormi.” Desi pare simplu si de bun simt, cum dealtfel pare totul in Zen, e o sarcina dificila. Regasirea naturaletii cere un efort indelungat si constituie o mare realizare pe plan spiritual. Dupa cum spune un faimos dicton Zen:

Inainte de a incepe sa practici Zen, munti sunt munti si raurile sunt rauri; in timp ce studiezi Zen, muntii nu mai sunt munti si raurile nu mai sunt rauri; dar odata ce ai atins iluminareaa, muntii redevin munti si raurile redevin rauri.

……………….

Cea mai importanta trasatura a viziunii orientale – s-ar putea spune esenta ei – este constiinta unitatii si interconectarii tuturor lucrurilor si evenimentelor, experienta fenomenelor ca manifestari ale unei unice entitati primordiale. Toate lucrurile sunt privite ca parti interdependente si inseparabile ale intregului cosmic, ca manifestari diferite ale aceleiasi realitati ultime.  Traditia orientala se refera in mod constant la aceasta realitate ultima, indivizibila, care se manifesta in toate lucrurile si din care fac parte toate lucrurile. In hinduism ea e numita Brahman, in budism Dharmakaya, in taoism, Tao. Deoarece transcende toate conceptele si toate categoriile filosofice, budistii o mai numesc Tathata, adica „Ceea Ce Este”.

Acela pe care sufletul il numeste „Ceea Ce Este” e unitatea tuturor lucrurilor, intregul care le contine pe toate.

…….

Aceasta unitate nu e numai caracteristica centrala a experientei mistice, ci si unul dintre cele mai importante adevaruri revelate de fizica moderna. Ea devine evidenta la nivel atomic si se manifesta din ce in ce mai pregnant pe masura ce se coboara tot mai adanc in domeniul particulelor subatomice. (…) Elementele constituente ale materiei si fenomenele in care acestea sunt implicate sunt interconectate si interdependente; ca nu pot fi intelese ca entitati izolate, ci doar ca parti ale intregului.

………

La nivel atomic obiectele materiale solide ale fizicii clasice se dizolva in structuri probabilistice, iar aceste structuri reprezinta probabilitati de realizare a interconexiunilor. Teoria cuantica ne obliga sa privim Universul nu ca pe o colectie de obiecte, ci ca pe un sistem complex de relatii stabilite intre diferitele parti ale unui intreg unic. Aceasta este in acelasi timp si realitatea experimentata de misticii orientali; unii dintre ei si-au descris experienta mistica in termeni aproape identici cu cei folositi de fizicienii atomisti in lucrarile lor. Iata doua exemple:

Obiectul material … se deosebeste de ceea ce ne apare noua; el nu este un obiect separat de restul naturii, ci o parte integranta si, intr-un mod inca mai subtil, chiar experienta unitatii naturii. (S. Aurobindo, The Synthesis of Yoga)

Lucrurile isi afla natura si existenta in interdependenta; ele nu sunt nimic prin ele insele. (Nagarjuna)

Daca aceste doua afirmatii ar putea trece drept expresii ale conceptiei despre natura specifice fizicii atomice, atunci urmatoarele doua, datorate unor fizicieni atomisti, ar putea trece drept relatari ale unor experiente mistice:

O particula elementara nu este o entitate independenta si neanalizabila. Ea reprezinta in esenta ei un sistem de relatii corelat cu alte sisteme. (H.P.Stapp – S-Matrix Interpretation of Quantum Theory)

Lumea ne apare astfel ca un sistem complex de evenimente in care conexiuni de diverse tipuri alterneaza, se suprapun si se combina si astfel determina aspectul intregului. (W. Heisenberg – Physics and Philosophy)

…………..

Perceptia unitatii lumii este atinsa – dupa cum ne spun misticii – in acea stare a constiintei in care individualitatea se dizolva in nediferentiere, in care lumea simturilor, ca si notiunea de „lucru” sunt depasite. Dupa cum spune Chuang tse,

Legatura cu trupul si cu partile sale dispare. Perceptia senzoriala este inlaturata. Astfel, parasindu-mi forma materiala si luandu-mi adio de la constiinta de sine, devin una cu Marele Unu. Aceasta inseamna a sta si a uita de toate.

Desigur, fizica moderna are un alt domeniu de interes si nu poate merge atat de departe cu experimentarea unitatii lumii. Dar a facut un mare pas in directia conceptiei mistice orientale despre lume. Teoria cuantica a abolit notiunea de obiect izolat, a introdus notiunea de participant pentru a o inlocui pe cea de observator si probabil va include constiinta in descrierea naturii. A ajuns sa vada Universul ca pe un sistem de relatii stabilite la nivel fizic si mental, ale carui parti sunt definite numai prin intermediul conexiunilor lor cu intregul. Pentru a rezuma viziunea asupra lumii rezultata din cercetarile de fizica atomica, cuvintele adeptului budismului tantric, Lama Angarika Govinda, par perfect alese:

Budistul nu crede intr-o lume exterioara, separata si independenta de fiinta umana. Lumea exterioara si lumea interioara sunt pentru el doua aspecte ale aceleiasi constructii in care toate fortele, evenimentele si toate formele constiintei se impletesc intr-o retea infinita de relatii ce se conditioneaza reciproc. (Foundations of Tibetan Mysticism)

Sursa: Fritjov Capra – Taofizica

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s