Taofizica I

20190408_003109

Pe o insulita in mijlocul raului Aries, sedea bland ieri o aratare cu o carte in mana, luandu-si notite. Era Taofizica in mainile unei fizicuse-inginer in susurul caii ca o curgere de apa. Il parafrazez un pic pe Hugo spunand ca nimic nu e mai puternic ca o carte careia i-a venit timpul.

Oamenii de stiinta nu sunt raspunzatori pentru studiile lor doar din punct de vedere intelectual, ci si moral. Din aceasta perspectiva conexiunea dintre fizica si mistica nu e numai foarte interesanta, dar si foarte importanta. Ea arata ca rezultatele stiintei moderne au deschis doua cai care ne pot conduce – pentru a ne exprima in termeni extremi – spre Buddha sau spre Bomba si ramane la latitudinea fiecarui om de stiinta sa decida ce cale va urma. Mi se pare ca intr-o epoca in care jumatate din numarul de cercetatori si ingineri lucreaza in scopuri militare, irosind un imens potential de creativitate in realizarea de noi si din ce in ce mai sofisticate mijloace de distrugere, importanta caii lui Buddha, „calea sufletului”, n-ar putea fi supralicitata.

……………

O cale nu e decat o cale si nu e un afront nici fata de tine, nici fata de altii sa o parasesti daca inima ta iti cere sa o faci… Priveste fiecare cale de aproape si in mod deliberat. Incearc-o ori de cate ori crezi ca e necesar. Apoi intreaba-te pe tine, dar numai pe tine insuti…are aceasta cale un suflet? Daca raspunsul e afirmativ, atunci calea e buna; daca e negativ, atunci ea e inutila.

(Carlos Castaneda – Invataturile lui Don Juan)

………………….

Perturbarea mentalului produce multiplicitate, pacea sufletului readuce unitatea.

………….

Imaginea despre Divinitate a orientalului nu este aceea a unui rege care conduce lumea de undeva de deasupra ei, ci a unui principiu care controleaza totul dinlauntru:

Cel care locuind in toate lucrurile

Este altul decat lucrurile,

Pe care lucrurile nu-l stiu,

Caruia ele ii sunt trup,

Care randuieste dinlauntrul lucrurilor,

Acesta este sinele tau, randuitorul launtric,

Nemuritorul.

……………..

Ca sa prinzi peste ai nevoie de plasa; dar odata prins pestele, plasele sunt uitate; ca sa prinzi iepuri trebuie sa intinzi capcane; dar odata prinsi iepurii, capcanele sunt uitate. E nevoie de cuvinte ca sa exprimi ideile, dar odata ideile intelese, trebuie sa uiti cuvintele. (Chuang tse)

……………

Experienta personala reprezinta … fundamentul filosofiei budiste. In acest sens, budismul este radical empiric, indiferent de interpretarea la care se recurge pentru a proba semnificatia iluminarii. (D.T.Suzuki)

…………

Oricine ar dori sa repete experimentele de fizica atomica efectuate de oamenii de stiinta ar avea nevoie de ani de studiu. Numai dupa aceea persoana in cauza va fi in stare sa puna naturii intrebari despre un anumit fenomen si sa inteleaga raspunsul pe care-l va primi. In mod similar, experienta mistica necesita, in general, ani multi de practica sub indrumarea unui maestru si, ca si in cazul instruirii stiintifice, lungimea intervalului de timp afectat nu garanteaza succesul. Daca discipolul reuseste, el va fi capabil „sa repete experienta”. Caci repetabilitatea experientei este esentiala pentru practica mistica; este, de fapt, chiar scopul ei.

…………….

Contradictia, ireconciliabila pentru gandirea comuna, vine din aceea ca trebuie sa ne folosim de limbaj pentru a comunica experienta interioara care, in esenta sa, transcende limbajul. (D.T.Suzuki)

Cea mai dificila problema legata de limbaj apare in teoria cuantica. Aici nu dispunem de un ghid care sa ne ajute sa corelam simbolurile matematice cu concepte exprimate in limbaj comun; singurul lucru pe care il stim de la inceput este ca nu dispunem de concepte adecvate descrierii structurii atomului. (W. Heisenberg)

………………..

Chinezii spun ca ori de cate ori o stare se dezvolta pana la extrem, se intoarce si se transforma in opusul sau.

………….

Din afirmatia ca miscarile lui Tao sunt rezultatul unei continue interactii a contrariilor, taoistii au dedus doua reguli de baza pentru comportamentul uman. Ori de cate ori doresti sa realizezi ceva trebuie sa incepi cu opusul acelui lucru. In acest sens, Lao tse spune:

Ceea ce urmeaza a fi micsorat trebuie mai intai marit,

Ceea ce urmeaza a fi slabit trebuie mai intai intarit,

Ceea ce urmeaza a fi lasat deoparte trebuie mai intai inaltat,

Ceea ce urmeaza a fi insusit trebuie mai intai oferit.

Aceasta se numeste tainica iluminare.

……………….

Heraclit, „taoist grec”.

………….

In legatura cu conceptul taoist de schimbare, este important de subliniat faptul ca schimbarea nu e privita ca rezultat al actiunii unor forte, ci mai degraba ca o tendinta interioara a tuturor lucrurilor si situatiilor. Miscarile lui Tao nu sunt determinate de forte exterioare, ci se produc in mod spontan, natural. Spontaneitatea constituie principiul de actiune al lui Tao si, cum comportamentul uman trebuie modelat dupa acest principiu, rezulta ca spontaneitatea trebuie sa fie atributul tuturor actiunilor omenesti. A actiona in armonie cu natura inseamna pentru taoisti a actiona spontan si in conformitate cu natura reala a fiecaruia, inseamna a te increde in intuitie, acea capacitate proprie mentalului uman, asa cum legile schimbarii sunt proprii lucrurilor acestei lumi, venind chiar din interiorul lor.

Actiunile adeptului filosofiei Tao se nasc din intelepciunea sa intuitiva, spontan si in armonie cu tot ceea ce il inconjoara. Nu are nevoie sa forteze nici eul propriu, nici lumea inconjuratoare, ci isi adapteaza actiunile miscarilor lui Tao. Dupa Huai Nan tse,

Aceia care urmeaza ordinea naturala se integreaza curentului lui Tao.

Acest mod de actiune e numit in filosofia taoista wu-wei, un termen care s-ar traduce prin „nefaptuire” si pe care Joseph Needham il traduce prin „retinerea de la actiuni contrare naturii”, justificand aceasta interpretare printr-un citat din Chuang tse:

Nefaptuire nu inseamna a nu face nimic si a pastra tacerea. Inseamna a face ceea ce este natural, pentru ca natura sa nu fie perturbata.

Cel care se retine de la actiuni impotriva naturii sau, dupa cum spune Joseph Needham, „impotriva esentei lucrurilor”, este in armonie cu Tao si actiunile ii vor fi incununate de succes. Acesta este sensul paradoxalei afirmatii a lui Lao tse „Prin nefaptuire, nici o fapta nu ramane nefaptuita.”

……..

Starea perfectei unitati: Nu exista actiune, ci doar o constanta manifestare a spontaneitatii.

Sursa: Fritjof Capra – Taofizica

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s