Cand imposibilul devine posibil II

20190405_153932

In „Taramurile subconstientului omenesc” am relatat ca pacientii mei care urmau un tratament psihoterapeutic cu LSD, aveau adeseori experiente de regresie profunda, in care retraiau amintirea propriei nasteri biologice, simtind emotii puternice si senzatii fizice. Am reusit sa identific patru tipuri de experiente asociate cu acest proces, corespunzatoare stadiilor succesive ale nasterii, si le-am numit matrice perinatale fundamentale (MPF).

MPF I este legata de existenta prenatala, cand sarcina se afla intr-un stadiu avansat, pana sa se declanseze travaliul. MPF II reflecta experienta infricosatoare, claustrofobica si lipsita de speranta pe care o traieste fetusul in etapa nasterii si pe durata careia uterul se contracta, dar colul uterin nu s-a deschis inca. MPF III este asociata cu parcurgerea cu dificultate a filierei genitale, care incepe in momentul unei dilatari suficient de mari a colului uterin. In sfarsit, MPF IV reproduce experienta expulzarii si perioada imediat urmatoare a reconectarii cu mama. In acest fel, retrairea pe deplin constienta a nasterii este perceputa ca o moarte si o renastere psihospirituala. (…) MPF IV in mod tipic include imagini cu o lumina stralucitoare si cu diverse figuri arhetipale aparand in aceasta lumina.

………….

Dupa ce am observat sute de experiente de moarte si renastere psihospirituala, am constientizat ca retrairea nasterii functioneaza ca o poarta de intrare in subconstientul colectiv jungian si ca viziunile arhetipale, care o insotesc, sunt reale din puncte de vedere ontologic si nu pot proveni din lumea materiala, asa cum este perceputa de noi.

……………

Psihologia transpersonala este o disciplina in cautarea unei sinteze intre spiritualitate si stiinta.

…………

Psihiatrii si psihologii inteligenti si cu rezultate academice remarcabile, care au avut ocazia sa traiasca stari holotropice, isi dau seama ca viziunea stiintifica materialista asupra lumii este inadecvata pentru a explica aceste stari, orientandu-se astfel catre filosofiile spirituale din Orient si traditiile mistice ale lumii, in cautarea unei explicatii mai bune.

…………….

Inteligenta spirituala ilustreaza capacitatea de a ne trai viata intr-un mod care sa reflecte o intelegere filosofica si metafizica profunda a realitatii si a propriei noastre naturi dobandite in urma unei cautari spirituale sistematice. Scrierile budiste numesc acest gen de intelepciune spirituala prajna paramita (intelepciune transcendentala). Spre deosebire de dogmele bisericii institutionalizate, inteligenta spirituala dobadita in urma autoexplorarii experientiale ofera mijloacele de a trece dincolo de viziunea scientista a abordarii materialiste. Este, de asemenea, eficienta ca remediu impotriva intelegerii gresite, distorsionate a mesajului spiritual. Conceptul de „proiect inteligent” reprezinta o completare a ceea ce stiinta a descoperit despre evolutia vietii si a Universului, si nu o alternativa primitiva si simplista pentru aceasta.

Cautarea interioara sistematica si responsabila cu ajutorul starilor holotropice duce la vindecarea emotionala si psihosomatica si la transformarea pozitiva a personalitatii. In decursul anilor am avut privilegiul de a fi martorul acestui proces prin care au trecut multi oameni angrenati intr-o cautare spirituala de acest fel. Unii practicau meditatia si aveau o practica spirituala regulata, iar altii participau sub indrumare la sedinte psihedelice sau frecventau diferite forme de psihoterapie experientiala; cativa urmau calea samanica. Am observat, de asemenea, schimbarea profunda in bine a multor oameni care au fost sustinuti in mod adecvat pe parcursul episoadelor spontane de criza psihospirituala, prin care au trecut (urgente spirituale).

Episoadele de moarte si de renastere psihospirituala, precum si conectarea experientiala la amintirile pozitive postnatale si prenatale au darul de a reduce tendintele si ambitiile irationale. Ele contribuie la o scadere semnificativa a agresivitatii, la pace interioara, acceptare de sine si toleranta fata de ceilalti. Atentia isi schimba directia dinspre trecut si viitor si se indreapta catre momentul prezent, iar cheful de viata creste – capacitatea de a te bucura si a gasi satisfactie in cele mai simple aspecte ale vietii, cum sunt activitatile zilnice, mancarea, dragostea, natura si muzica. Un alt rezultat important al acestui proces este decoperirea unei spiritualitati de o natura mistica si universala, care nu are nevoie de etichete si e atotcuprinzatoare.

Procesul de deschidere si transformare spirituala devine in general mai profund in urma experientelor transpersonale de identificare cu alte persoane, cu grupuri intregi de oameni, cu animale si cu plante. Unele experiente transpersonale permit accesul constient la evenimente care au avut loc in alte tari, culturi si perioade istorice sau chiar la taramuri mitologice si fiinte arhetipale ale subconstientului colectiv. Experientele de unitate cosmica si de perceptie a propriului caracter divin duc la o identificare mai intensa cu intreaga creatie si provoaca sentimente de uimire, iubire, compasiune si de pace interioara. Procesul inceput ca o investigare in scop terapeutic a psihicului subconstient se transforma de la sine intr-o cautare filosofica a sensului vietii si intr-o calatorie de descoperire spirituala.

Unul dintre efectele cele mai remarcabile ale diverselor experiente transpersonale este aparitia si dezvoltarea spontana a preocuparilor profund umanitare si ecologice, precum si nevoia de a te pune in serviciul unei cauze de interes comun. Acest lucru are la baza constientizarea la un nivel aproape celular a faptului ca granitele Universului sunt definte in mod arbitrar si fiecare dintre noi suntem una cu intregul interconectat al existentei. Devine clar ca nu putem actiona asupra naturii fara a actiona in acelasi timp asupra noastra. Diferentele dintre oameni ne apar ca fiind interesante si ne imbogatesc in loc sa ne ameninte, indiferent daca este vorba de sex, culoare, limba, convingeri politice sau credinte religioase.

Oamenii care au trecut prin aceasta transformare se simt in mod profund cetateni ai planetei in loc de cetateni ai unei anumite tari sau membri ai unui anumit grup rasial, social, ideologic, politic sau religios. Este evident ca o transformare de acest gen ne poate mari sansele de supravietuire, daca ar avea loc la o scara suficient de larga. Suntem, dupa toate aparentele, angrenati intr-o cursa dramatica, ampla, contra cronometru, fara precedent in intreaga istorie a omenirii. In joc se afla, nici mai mult, nici mai putin decat viitorul vietii pe aceasta planeta. Daca perseveram cu vechile strategii, cu efectele lor extrem de autodistructive, este putin probabil ca omenirea sa supravietuiasca. Daca insa un numar suficient de mare de oameni trece prin procesul de transformare interioara profunda descris mai sus, avem sanse mai mari de a face fata formidabilelor provocari care ne asteapta si de a pune potentialul creativ enorm al speciei noastre in slujba construirii unui viitor mai bun.

Sursa: Stanislav Groff – Cand imposibilul devine posibil

…………………………………………

…si o inregistrare de la o conferinta cu titlul Psihologia viitorului:

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s