Cusca de sticla III – fotografie

vintage

sursa foto

Am avut o intalnire intamplatoare in campusul unei facultati cu un fotograf independent care lucra la un proiect al scolii. Aparent lenevea sub un copac, asteptand ca niste nori necooperanti sa se dea din fata soarelui. Am observat ca avea o camera foto de format mare, pe un tripod solid – era greu de ignorat, pentru ca parea aproape absurd de invechit – si l-am intrebat de ce folosea si acum filmul. Mi-a spus ca adoptase cu entuziasm fotografia digitala acum cativa ani. Isi inlocuise camerele foto pe film si incaperile de developat cu camere digitale si un computer dotat cu cel mai recent software de procesare a imaginii. Dar, dupa cateva luni, le-a schimbat la loc. Nu pentru ca era nemultumit de functionarea echipamentului sau de rezolutia ori precizia imaginilor. Ci pentru ca modul in care lucra se schimbase in rau.

Constrangerile inerente fotografierii si developarii imaginilor pe film – costurile, efortul, incertitudinea – il incurajau sa lucreze incet atunci cand se ducea la o sedinta foto, cu deliberare, cu atentie si un sentiment profund al prezentei. Inainte sa faca o fotografie, isi compunea meticulos scena in minte, gandindu-se la lumina, culoare, incadrare si forma. Astepta rabdator momentul potrivit pentru a declansa aparatul. Cu o camera digitala, putea lucra mai rapid. Putea face un numar mare de poze, una dupa alta, apoi putea folosi computerul pentru a le sorta si modifica pe cele mai promitatoare. Actul compozitiei avea loc dupa ce fotografia era facuta deja. Schimbarea i s-a parut imbietoare la inceput. Dar a descoperit ca era dezamagit de rezultate. Imaginile il lasau rece. Si-a dat seama ca filmul impunea o disciplina a perceptiei, a vederii, care ducea la fotografii mai bogate, mai artistice si cu un mesaj mai puternic. Filmul il solicita mai mult. Asa ca s-a intors la vechea tehnologie.

Nici arhitectul, nici fotograful nu erau deloc antagonisti fata de computere. Niciunul dintre ei nu era motivat de preocupari abstracte despre pierderea puterii ori autonomiei. Niciunul dintre ei nu era un cruciat. Ambii isi doreau cea mai buna unealta pentru munca lor – unealta care ii incuraja si ii ajuta sa lucreze cat mai bine si mai implinit. Ce au inteles ei a fost ca unealta cea mai noua, cea mai automatizata si mai comoda nu este mereu cea mai buna alegere. Chiar daca sunt sigur ca s-ar supara daca i-ar compara cineva cu ludditii, decizia lor de a abandona cea mai noua tehnologie, cel putin in stadiile initiale ale muncii lor, era un act de rebeliune asemanatoare celei a vechilor muncitori englezi care distrugeau masinile, chit ca fara furia si violenta lor. Precum ludditii, ei intelesesera ca deciziile care vizau tehnologia erau decizii care vizau munca si viata – asa ca au preluat controlul asupra acelor decizii, in loc sa-l cedeze altora ori inertiei progresului. Au facut un pas inapoi si s-au gandit critic la tehnologie.

……………….

Unul dintre cele mai remarcabile lucruri despre noi este unul din cele mai usor de ignorat: de fiecare data cand ne ciocnim de real, ne aprofundam intelegerea lumii si devenim mai mult o parte din ea. Cand ne luptam cu o provocare, putem fi motivati de o anticipare a finalitatii ei, dar munca este ceea ce ne face cine suntem. Automatizarea taie finalitatea de mijlocul prin care este atinsa. Ne face sa obtinem mai usor ce vrem, dar ne distanteaza de munca cunoasterii. Pe masura ce ne transforma in creaturi ale ecranului, ne confruntam cu aceeasi intrebare esentiala cu care s-a confruntat si tribul Shushwap: esenta noastra consta in continuare in ceea ce stim sau suntem acum multumiti sa fim definiti prin ceea ce vrem?

Suna foarte serios. Dar obiectivul este amuzamentul. Sufletul activ este un suflet usor. Recuperandu-ne uneltele ca parti ale noastre, ca instrumente de experienta, si nu doar mijloace de productie, ne putem bucura de libertatea pe care tehnologia congeniala ne-o ofera atunci cand ne deschide lumea si mai mult.

Sursa: Nicholas Carr – Cusca de sticla

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s