Eliberarea de materialismul spiritual IV

20181220_174550

Î: Ati putea sa ne explicati diferenta esentiala intre dragoste si compasiune? In ce relatie se afla una fata de cealalta?

R: Dragostea si compasiunea sunt niste termeni ambigui. Ii putem interpreta in mai multe sensuri. In general, in viata ne comportam ca si cum am vrea sa obtinem ceva, incercand sa ne aflam doar in posturile care ne-ar asigura confortul securitatii. Ori ii tratam pe ceilalti ca pe niste copii, ori ne agatam noi insine de poala cuiva. Aceasta „poala” poate fi o persoana, o organizatie, o comunitate, un maestru, sau orice tip de structura cu aspect parental. Asa numitele relatii de „iubire” intrunesc unul sau doua din aceste criterii. Ori suntem hraniti de cineva, ori ii hranim pe ceilalti. Acestea sunt manifestari false ori distorsionate ale dragostei si compasiunii. Dorinta de unire, dorinta de a „apartine” cuiva, sau de a-i transforma pe ceilalti in proprii nostri copii, pare sa fie foarte puternica. O persoana, o organizatie, o institutie, sau orice altceva pot deveni copilul nostru. Simtim nevoia sa il hranim, sa-l alaptam, sa-l ajutam sa se faca mare. Sau, invers, organizatia este mama universala care ne hraneste continuu. Fara „mamica” nu putem nici sa existam, nici sa supravietuim. Aceste doua tipare se aplica oricaror energii vitale care au potentialul de a ne mentine existenta. Aceste energii sunt la fel de simple ca o prietenie intamplatoare sau ca un moment de amuzament putand fi, in acelasi timp, la fel de complicate ca o casatorie sau alegerea carierei. Indiferent daca vrem sa ne controlam o emotie sau sa devenim o parte a sa.

Cu toate acestea, exista si un alt fel de dragoste si compasiune, un al treilea tip. Fii doar ceea ce esti. Nu te reduce la nivelul unui copil, nici nu-ti dori ca altcineva sa atarne de tine. Fii numai ceea ce esti in orice domeniu al existentei. Daca poti sa o faci, situatiile exterioare iti vor aparea de la sine asa cum sunt. Astfel, vei putea comunica direct si corect, fara sa fii nevoit sa faci uz de vreo interpretare emotionala, psihologica sau de vreun neadevar. Acest al treilea tip este o cale echilibrata de deschidere si comunicare ce ne ofera automat un spatiu imens, un loc pentru dezvoltare creativa, un spatiu unde sa dansam si sa realizam schimbul.

Compasiunea inseamna sa nu intram in jocul ipocriziei si al autoamagirii. De exemplu, daca dorim ceva de la cineva si ii spunem „te iubesc”, cel mai adesea speram ca vom reusi sa-l momim inspre teritoriul nostru, sa-l facem sa treaca de partea noastra. Acest soi de dragoste prozelitista este foarte limitat. „Ar trebui sa ma iubesti chiar daca ma urasti, deoarece eu sunt plin de dragoste, te iubesc nespus, dau pe afara de atata dragoste!”Cum vine asta? Nimic altceva decat ca cealalta persoana ar trebui sa adere la teritoriul tau doar pentru ca i-ai spus ca o iubesti si ca nu-i vei face niciun rau. E foarte indoielnic. Nicio persoana inteligenta n-ar trebui sa poata fi sedusa cu asemenea tertipuri. „Daca ma iubesti asa cum sunt, de ce vrei sa trec in teritoriul tau? De ce aceasta dorinta? Ce vrei de la mine? De unde sa stiu ca daca voi trece acolo unde ma chemi, n-o sa incerci sa ma domini, sa-mi creezi o stare de claustrofobie cu teribila ta cerere de iubire?” Atata timp cat va fi implicata o persoana care face caz de iubire, ceilalti ar trebui sa fie banuitori fata de atitudinea sa „iubitoare si plina de compasiune”. Cum putem fi siguri ca, odata invitati la un festin, mancarea nu este otravita? Aceasta deschidere vine de la o persoana care se situeaza pe sine in centrul atentiei, sau este complet deschisa?

Caracteristica fundamentala a adevaratei compasiuni este deschiderea pura si lipsita de teama, fara niciun fel de delimitari teritoriale. Nu e nevoie sa pari bland si iubitori fata de vecini, nici sa vorbesti prea amabil si sa porti un zambet incantator. Acest joculet nu-si are rostul. De fapt, este jenant. Deschiderea adevarata se manifesta la o scara mult mai larga, la o scara universala. Compasiunea inseamna sa te comporti asemeni adultului care esti, in timp ce iti mentii inca o latura copilaroasa. In invataturile budiste, asa cum am mentionat anterior, simbolul compasiunii este o luna stralucind pe cer in timp ce imaginea sa se reflecta intr-o suta de vase cu apa. Luna nu-ti cere „daca te deschizi fata de mine, o sa-ti fac o favoare stralucind doar pentru tine”. Luna straluceste pur si simplu. Chestiunea consta in a nu vrea sa profiti de cineva, nici sa nu-ti doresti sa-l faci fericit. Publicul lipseste cu desavarsire, nu exista „eu” si „ceilalti”. Este un dar care se pune la dispozitie, o generozitate completa fara notiunile relative de a da si a primi. Aceasta este deschiderea fundamentala a compasiunii: deschidere fara pretentii. Fii doar ceea ce esti, fii stapan pe situatie. Daca doar vei „fi”, viata va curge in jurul tau si prin tine. Vei putea astfel sa comunici si sa colaborezi cu cei din jur. Pentru aceasta, desigur, este nevoie de o mare cantitate de caldura si deschidere. Daca iti permiti sa fii ceea ce esti, atunci nu vei avea nevoie de o „polita de asigurare” in incercarea de a deveni bun, milos si intelegator.

………………..

In timp ce Mahayana isi exerseaza invataturile pe studiul si dezvoltarea prajnei, cunoasterea transcendentala, invatatura de baza a Tantrei are de-a face cu lucrul asupra energiei. In Kriyayoga Tantra a lui Vajramala, energia este descrisa drept „ceea ce exista in adancul tuturor fiintelor, forta curata a existentei, aceea care sustine intelepciunea. Aceasta esenta indestructibila este energia marii bucurii. Este atotcuprinzatoare, ca si spatiul. Este trupul dharmei care nu interactioneaza cu nimic”. Conform acestei tantra, „Aceasta energie sta la baza inteligentei primordiale care percepe lumea fizica. Aceasta energie da avant atat mintilor iluminate, cat si celor confuze. Este indestructibila in sensul ca este permanenta. Este forta motrice a emotiilor si a gandurilor din starea de confuzie, precum si a compasiunii si inteligentei din cea de iluminare.”

…………………..

Termenul „shunyata” nu este prea folosit in Tantra. In locul shunyatei sau a spatiului gol se foloseste Tathata, „ce este”.

Sursa: Chogyam Trungpa – Eliberarea de materialismul spiritual

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s