Eliberarea de materialismul spiritual II

20181220_174550

Calea spirituala este o cale a singuratatii individuale.

…………….

In traditia budista, exista urmatoarea formula fundamentala: „Gasesc salvare in Buddha, gasesc salvare in dharma, gasesc salvare in templu”. Gasesc salvare in Buddha ca exemplu de abandonare, exemplu de recunoastere a partilor negative ca element al alcatuirii noastre si acceptarea lor. Gasesc salvare in dharma – dharma „lege a existentei”, viata ca viata. Vreau sa vad viata asa cum este ea. Vreau sa inteleg situatiile din viata asa cum sunt ele in realitate. Gasesc eliberare in sangha. „Sangha” inseamna o comunitate de oameni care pasesc pe acelasi drum, „tovarasi”. Doresc sa-mi impart intreaga experienta de viata cu tovarasii de pelerinaj, de cautaIn scrierile tibetane exista o zicala: cunoasterea trebuie trecuta prin foc, ciocanita si batuta asemeni aurului pur. Abia apoi poate fi purtata aidoma unei podoabe. Asa ca atunci cand primesti indrumarile spirituale din mana cuiva, nu le iei pur si simplu, ci le treci prin foc, le bati si le ciocanesti pana cand apare nobila stralucire a aurului. Apoi le transformi intr-o podoaba alegand modelul care-ti place, pe care dupa aceea, poti sa o porti. Prin urmare, dharma este valabila pentru oricine, oricand. Este vie. Nu ajunge sa-ti imiti maestrul sau guru-ul. Nu incerca sa devii o replica a invatatorului. Invataturile sunt o experienta personala pornita chiar de la continuatorul doctrinei in momentul respectiv.

………..re, cu aceia care pasesc in aceeasi directie. Dar nu vreau sa ma spirjin de ei ca sa gasesc un sprijin. Vreau doar sa pasesc alaturi de ei. Tentatia de a ne sprijini unul pe celalalt pe parcursul calatoriei este foarte periculoasa. Daca te sprijini unul pe celalalt si unul cade, atunci cadem toti. Asa ca nu ne vom sprjini de nimeni. Doar vom pasi impreuna, umar la umar, colaborand cu celalalt, insotindu-l pe celalalt.

………….

Linia maestrilor:

Tilopa->Naropa->Marpa->Milarepa

………………

Exista o zicala Zen: „La inceput, muntii au fost munti si raurile rauri. Apoi muntii nu mai sunt munti si raurile nu mai sunt rauri. Insa, pana la urma, muntii devin din nou munti si raurile rauri”.

…………….

Invatator->prieten spiritual

……………..

Compasiunea te face sa intri imediat in legatura cu ceilalti pentru ca nu mai privesti oamenii drept niste entitati care iti consuma energia. Ei te incarca energetic, deoarece in procesul relationarii iti constientizezi starea de bine si de plenitudine. Daca ai de facut fata unor probleme majore cum ar fi confruntarea cu diverse persoane sau situatii, nu mai ai senzatia ca-ti epuizezi energia. Fiecare situatie dificila ti se infatiseaza drept o sansa excelenta de a-ti manifesta sanatatea si bogatia. Privind viata din aceasta perspectiva, vei simti ca nu-ti lipseste nimic.

………….

Simtul umorului nu este neaparat o permanenta incercare de a spune glume sau de a juca renghiuri, incercarea de a fi amuzant cu tot dinadinsul. Trebuie sa vezi comicul nascut din alaturarea celor doua extreme, astfel incat sa nu te lasi prins de ele cu-adevarat, sa nu te lasi prins de jocul sperantei sau al fricii. Iata de ce experienta caii spirituale este atat de importanta si de ce practica meditatiei este cea mai nesemnificativa dintre toate. Este nesemnificativa deoarece nu contine nicio judecata de valoare. Odata ce esti prins in aceasta situatie neimportanta a unei deschideri care nu implica judecati de valoare, atunci lucrurile si faptele se scurg pe langa tine. Cineva incearca sa fie sever si foarte serios, straduindu-se sa devina o persoana mai buna. Daca un asemenea individ va fi ofensat, va lua lucrurile in serios incercand sa sara la bataie. Daca iti dai seama cat de lipsite de importanta sunt anumite lucruri, atunci incepi sa vezi comicul unei atare seriozitati, comicul celor care pun atat de mult pret pe nimicuri.

………………..

Cumva, daca reusesti sa privesti zidurile intr-un fel prietenos, cu atat vor fi mai putine. Cu cat iti vei dori mai mult ca ele sa te protejeze, cu atat mai putin isi vor face simtita prezenta. Paradoxal, cu cat le vei uri mai mult, cu atat vor deveni mai groase si mai rezistente; cu cat te vei imprieteni cu ele, cu atat vor avea tendinta sa dispara.

…………..

Din punct de vedere al egoului, lumea fantasmelor este foarte reala, rigida, coplesitoare. N-are decat sa fie halucinanta, dar atata timp cat maimuta este sclava inchipuirilor, e o lume foarte solida si reala. Privite din punctul sau de vedere confuz, chiar si ideile devin solide si palpabile. Nu este suficient sa afirmam ca aceste halucinatii nu exista doar pentru ca forma reprezinta lipsa golului si lipsa golului este forma. Incearca sa-i spui asta unei maimute nevrotice. Atata timp cat e implicata, forma este solida si rigida. Este atat de reala deoarece, fiind atat de obsedata de ce face, maimuta nu mai are timp sa vada altceva. Este prea ocupata sa-si dovedeasca propria experienta. Nu are nicio clipa de ragaz, prin urmare, nu-i mai ramane timp de gandire, pentru a vedea lucrurile din alt punct de vedere. Din punctul ei de vedere, iluzia este materiala. In clipa cand ai un cosmar, el este real, cumplit si inspaimantator. Pe de alta parte, dupa ce a trecut, nu ti se mai pare decat un biet vis. Nu poti sa ai in acelasi timp doua moduri de a vedea lucrurile. Pentru a vedea de unde se naste confuzia, pentru a-i putea remarca absurditatea, trebuie sa ai asupra ei o imagine de ansamblu.

………………

Scrierile Mahayana vorbesc despre cei care sunt complet gata sa se deschida, despre cei care sunt aproape gata  si cei care ar avea capacitatea de a se deschide. Cei care au capacitatea sunt intelectuali interesati de aceste teme, dar care nu lasa instinctelor indeajuns de mult spatiu pentru a iesi la iveala. Cei aproape gata sunt indivizi destul de deschisi la minte, dar care se controleaza mai mult decat este necesar. Cei care sunt complet gata pentru deschidere, au auzit deja cuvintele magice, stiu parola pentru a deveni tathagata: cuiva deja i s-a intamplat, cineva deja a trecut hopul, calea este deschisa, este posibila, este calea tathagata. Prin urmare, sa nu-ti pese cand, cum si de ce. Te deschizi pur si simplu. E un lucru minunat, cuiva deja i s-a intamplat, de ce nu si tie? De ce sa faci discriminarea dintre „eu” si restul persoanelor tathagata?

„Tathagata”  inseamna „aceia care deja au trait tathagata,” care reprezinta „lucrurile asa cum sunt ele”. Cu alte cuvinte, ideea de tathagata este calea inspiratiei, un punct de pornire. Ne invata ca altii au facut-o deja inaintea noastra, ca deja au trait-o. Acest instinct deja a indreptat pasii cuiva, este instinctul luciditatii, al deschiderii si al inteligentei care functioneaza la paramentri optimi.

Calea bodhisattva este pentru cei curajosi, convinsi de adevarata forta a laturii tathagata ce exista in fiecare. Cei treziti prin ideea de tathagata au pasit pe calea bodhisattva, pe calea bravului luptator care crede in puterea de a-si termina calatoria si in natura lui Buddha. Cuvantul „bodhisattva” are sensul de „cel care este indeajuns de curajos sa paseasca pe drumul deschis de bodhi”. „Bodhi” inseamna trezire, starea de trezire mentala. Nu vreau sa spun ca un bodhisattva este deja un iluminat, ci doar ca acesta isi doreste sa urmeze calea.

Aceasta este alcatuita din cele sase virtuti transcendentale care apar simultan. Ele sunt generozitatea, disciplina, rabdarea, energia, meditatia si cunoasterea. Aceste virtuti poarta numele de „cele sase paramita”, deoarece „param” inseamna cealalta parte, tarmul, sau celalalt mal al raului, iar „ita” inseamna sa fi ajuns acolo. „Paramita” semnifica „ajungerea pe celalalt mal”, aratand ca activitatile unui bodhisattva trebuie sa aiba viziunea si intelegerea necesare transcenderii notiunii centralizate de ego. Un bodhisattva nu incearca sa fie bun sau amabil, el manifesta o compasiune permanenta.

Sursa: Chogyam Trungpa – Eliberarea de materialismul spiritual

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s