Eliberarea de materialismul spiritual I

20181220_174550

Este important sa ne aducem aminte ca practica meditatiei incepe cu penetrarea structurilor mentale obsesive, adica fragmentarea egoului. Continuand, vom intelege nu numai complexitatea proceselor de gandire, ci si povara „adancilor sensuri” ale conceptelor exprimate in nume si teorii. Apoi, in sfarsit, cream un soi de spatiu intre „acesta” si „acela”, oferindu-ne un remarcabil grad de libertate. Spatiul odata creat, trecem la practicile Vajrayana de creare a legaturii directe cu experientele de viata. In esenta, sunt trei pasi, Cele Trei Yana: Hinayana, vehiculul metodei; Mahayana, vehicului shunyatei, sau al spatiului; si Vajrayana, sau Tantra, vehiculul energiei directe.

Conform traditiei tantrice, energia are cinci forme de reprezentare, sau Familiile lui Buddha: Vajra, Ratna, Padma, Karma si Buddha. Fiecare Familie are asociata cate o emotie, transmutata intr-o „intelepciune” specifica sau in cate un aspect al starii de constiinta treaza. Ele sunt asociate si cu elemente fizice, culori, peisaje, directii, anotimpuri sau cu oricare din celelalte aspecte ale lumii fizice.

Vajra este asociata cu furia pe care o transmuta in Intelepciunea-ca-Oglinda. Dincolo de latura intunecata, posesiva si agresiva a furiei simtim ca mai exista ceva, iar aceasta perceptie intuitiva ne ajuta sa transmutam automat esenta acesteia in precizie si deschidere, in loc sa o schimbam in mod intentionat.

Vajra este asociata si cu elementul apa. Apele tulburi si involburate simbolizeaza natura defensiv-agresiva a furiei, in timp ce o apa curata simbolizeaza capacitatea exacta, precisa si clara de reflectare a Intelepciunii-ca-Oglinda.

Culoarea vajrei este albul. Furia este actul direct si brutal al autoapararii. Este ca o foaie alba de hartie, foarte plata si opaca, dar intruneste si calitatile luminozitatii, ale reflexiei stralucitoare reprezentata prin Intelepciunea-ca-Oglinda.

Vajra este pusa in legatura cu estul, cu zorile si cu iarna. Este o dimineata de iarna, limpede precum cristalul, cu turturi ascutiti si sclipiri. Peisajul nu este pustiu sau dezolant, ci plin de tot soiul de ascutimi care ne pun pe ganduri. Exista multe lucruri care intriga un observator. De exemplu, pamantul, copacii, plantele, fiecare are modul sa diferit de a ingheta. Fiecare copac reactioneaza in felul sau la depunerea zapezii si la scaderile de temperatura.

Vajra relationeaza cu obiectele in termenii structurii lor exterioare si al felului in care interactioneaza unul cu celalalt. Totul este analizat conform propriului mod de a fi abordat. Inteligenta Vajrei nu lasa neexplorat nici cel mai mic coltisor. Este asemeni apei care se prelinge pe o suprafata plana, acoperind-o complet dar mentinandu-i transparenta.

Ratna este asociata cu mandria si pamantul, este soliditate, munti, dealuri, piramide, cladiri. „Sunt absolut in siguranta. Sunt ceea ce sunt.” Este un mod de a te privi plin de mandrie. Inseamna ca te temi sa nu ti se ia ceva, ridici metereze in permanenta, construiesti fortarete. In acelasi timp, Ratna este Intelepciunea Calmului, atotcuprinderea. Indiferent daca vei umple pamantul de blocuri sau il vei lasa asa cum este, e acelasi lucru. Pamantul ramane ceea ce este. Nu te simti deloc nici infrant, nici amenintat. Daca suferi de mandrie exagerata, te vei simti amenintat in permanenta de posibilitatea unui esec sau a unei infrangeri. In cazul unui iluminat, grija de a-ti apara sinele se transmuta in calm. Exista inca o usoara stare de percepere a pamantului ca solid si stabil, dar nu ai nici un fel de teama ca ti-ar putea fugi de sub picioare. Totul este deschis, sigur si demn. Nu exista nimic de care sa te temi.

Ratna este legata de sud si de toamna, de fertilitate si de bogatie in sensul unei generozitati continue. Cand fructele se coc, cad automat pe pamant, dorindu-si sa devina hrana. Ratna are aceasta trasatura a darniciei. Este luminoasa si deschisa precum mijlocul diminetii. Este galbena, fiind asociata razelor solare. Cand cristalul este asociat Vajrei, Ratna devine aur, chihlimbar, sofran. Are mai mult un sens al profunzimii, al adancimilor, decat al texturii de suprafata, in timp ce Vajra este acoperamant pur, mai mult fragilitate exterioara decat profunzime a adancurilor. Ratna este deosebit de coapta si de pamanteasca, este ca un copac gigantic ce cade pe pamant, incepe sa putrezeasca si este acoperit peste tot de colonii de ciuperci, lasandu-se cuprins de buruienile care prind viata in jurul sau. Este ca un trunchi in care animalele se pot adaposti. Incepe sa aiba tente galbui si coaja i se desface de pe trunchi dand la iveala un interior foarte cuprinzator si foarte solid. Daca vei incerca sa transporti acest copac pentru a-l folosi drept parte intr-un aranjament floral, se va rupe in bucatele faramitandu-se. Este prea greu pentru a fi carat oriunde altundeva.

Padma este asociata cu pasiunea, cu latura posesiva, cu dorinta de a obtine ceva. La baza pasiunii sta instinctul de unire, dorinta de a fi una cu ceva, dar are si o latura isterica, de natura nervoasa, care ignora adevarata stare de uniune, dorindu-si in schimb sa devina unita prin posedare. Pasiunea isi apara automat propriile scopuri. In cazul Constientei Discriminatorii, care este aspectul intelept al pasiunii, poti sa vezi pozitia lui „acesta” si „acela” cu deosebita acuitate. Cu alte cuvinte, are loc o comunicare. Daca urmeaza sa comunici cu cineva, trebuie sa respecti atat prezenta celuilalt, cat si procesul de comunicare. Intelepciunea Discriminatorie recunoaste faptul uniunii, ceea ce este altceva decat separarea duala intre „acesta” si „acela” pentru mentinerea starii de existenta a sinelui. Latura distrugatoare a focului care arde, dorinta, este transmutata in intelepciunea unirii prin actul comunicarii. Poti sa fii plin pana la refuz de dorinta de a poseda in sens material si spiritual. Poti sa-ti doresti mai mult decat ai. Poti sa fii fascinat de calitatile unor lucruri pe care nu le ai devenind astfel orb de tot ce exista in jurul tau. Poti sa fii rob al dorintelor, stare ce produce pe data un soi de stupiditate si ignoranta. Aceasta ignoranta se transcende prin Intelepciunea Constientei Discriminatorii.

Padma este legata de vest si de culoarea rosie. Rosul se detaseaza fata de toate celelalte culori, este foarte provocator, te atrage spre sine. Se afla de asemenea in conexiune cu elementul foc. In stare confuza, focul nu face diferenta intre lucruri, el inghite, arde si distruge. In stare de constienta, arsita pasiunii este transmutata in caldura compasiunii.

Padma este inceputul de primavara. Asprimea iernii este gata sa se inmoaie, vestind apropierea verii. Gheata incepe sa se topeasca iar fulgii de zapada se transforma in lapovita. Padma are foarte multe din caracteristicile unei fatade. Nu creeaza senzatia soliditatii sau a unei tesaturi. Nu are de-a face decat cu culorile, cu insusirea de a straluci, ca apusul. Latura vizuala a suprafetei este mai importanta decat constructia in sine. Prin urmare, padma este legata mai mult de arta decat de stiinta sau de activitatile practice.

Padma se prezinta ca o locatie rezonabila, un loc unde cresc flori salbatice iar animalele se cheama in voie, ceva in genul unui platou montan. Este un loc al pajistilor presarate cu stanci domoale, printre care animalele isi gasesc loc de joaca.

Karma se asociaza cu sentimentul de gelozie, de invidie, iar ca element, cu vantul. Oricum, termenii gelozie si invidie sunt indeajuns de cuprinzatori pentru a desemna calitatea de Karma. „Paranoia absoluta” ar fi probabil o sintagma mult mai explicita. Ai senzatia ca n-o sa-ti atingi scopul niciodata. Te scot din minti realizarile celorlalti. Te simti lasat in urma si nu poti sa suporti cand altii ti-o iau inainte. Aceasta teama, aceasta lipsa de incredere in fortele proprii este legata de elementul vant. Vantul nu bate din toate directiile ci numai dintr-una anuma. Aceasta este viziunea unidirectionala a paranoiei sau a invidiei.

Karma reprezinta si Intelepciunea Actiunii Omnipotente. Latura paranoica este inlocuita de calitatile energiei, de forta actiunii si de pastrarea starii de deschidere. Altfel spus, aspectul motional al vantului se mentine, atingand totul in calea sa. Actiunile tale se vor manifesta asemanator, deoarece nu implica deloc panica sau obsesia. Vezi pe data cum stau lucrurile si iei masurile de rigoare. Iti atingi scopurile.

Karma sugereaza si scurta vara din nordul indepartat. Acest anotimp este legat de eficienta Karmei, fiind o vara in care totul este activ si creste indeplinindu-si rolul. Au loc milioane de actiuni interconectate: fiintele vii se dezvolta, renasc plantele, insectele, animalele. Sunt furtuni cu fulgere si grindina. Parca nu ai deloc timp sa te bucuri de vara deoarece tot timpul ceva se misca pentru a supravietui. Seamana putin cu sfarsitul de primavara, dar este mai fertila, dovedind ca totul este dus la bun sfarsit in timp util. Culoarea Karmei este verdele ierbii si al legumelor, al energiei care se amplifica. In timp ce Karma verii este inca nestabilizata continuand sa vrea sa dea nastere, Ratna toamnei ofera o incredere deplina. Totul a fost pus la punct. Vremea Karmei este dupa apusul soarelui, crepusculul, sfarsitul zilei si inceputul noptii.

Starea Buddha este asociata cu intunecimea si are o latura atotcuprinzatoare deoarece le si contine, dar si se potriveste cu toate celelalte emotii. Factorul activ al intunecimii este ignoranta. Aceasta nu vrea sa vada. Doar ignora si se hraneste pe sine. Esti complet relaxat, complet lipsit de griji. Preferi sa-ti mentii nestiinta, in loc sa incerci sa ai un scop, sa incerci ceva, iar toate celelalte emotii prezinta o nota de stupiditate si lentoare.

Intelepciunea reprezentata de Buddha este cea a Spatiului Atotcuprinzator. Trasatura atotpatrunzatoare a intunecimii sta la baza, dar licarul indoielii si al inertiei intunericului este transformat in intelepciune. Aceasta contine o energie si o inteligenta imense care strabat toate celelalte elemente, culori si emotii, care activeaza toare cele Cinci Intelepciuni.

Buddha este temelia, sau „structura fundamentala”. Este mediul sau oxigenul care da posibilitatea celorlalte elemente sa functioneze. Are o latura solida, grava. Si Ratna este solida si telurica, dar nu la fel de pamanteasca, deoarece Buddha este mohorat-pamantesc, neinteresant-pamantesc. Buddha este cumva dezolant, prea spatios. Este ca o tabara unde n-au mai ramas decat pietrele vetrelor de foc. Spatiul lasa senzatia ca a fost locuit pentru multa vreme, dar acum nu mai e nimeni aici. Locuitorii nu au fost ucisi sau obligati sa se mute cu forta. Au plecat pur si simplu. Situatia este asemanatoare cu a pesterilor in care traiau indienii americani. Pastreaza un sentiment al trecutului, dar nu mai descoperi nimic iesit din comun. Tonul era mohorat, sters, cat se poate de plat. Pentru Buddha, culoarea este albastru, culoarea rece si nemarginita a cerului.

………………………

Sursa: Chogyam Trungpa – Eliberarea de materialismul spiritual

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s