Fara granite II

Capture

Apar mereu noi terapii, mai moderne, mai eficiente, mai eliberatoare. Noii nostri vraci ies in valuri pe portile institutelor de perfectionare si revolutioneaza semnificatia termenului „terapie”, indreptandu-ne atentia asupra intregului organism, nu doar a psihicului destrupat. Suntem in prezent martori la formarea tamaduitorilor de suflete transpersonali, care ne directioneaza atentia spre constiinta supra-individuala. Dar, dat fiind faptul ca ei nu izbutesc sa se puna de acord unii cu altii, noi pe cine sa credem?

Una dintre cele mai serioase probleme pe care le ridica aceasta controversa de tip „cine are dreptate?” este aceea ca atat profesionistii, cat si amatorii tind sa presupuna ca diversele categorii de tamaduitori de suflete abordeaza fiinta umana din unghiuri diferite. Adevarul este insa altul: ei abordeaza diferite niveluri ale constiintei umane din unghiuri diferite. Astazi nu gasim tamaduitori in care sa ne incredem pe deplin fiindca ne inchipuim ca toti se refera la acelasi nivel al constiintei. Prin urmare, par a se contrazice unul pe altul, cel putin in privinta aspectelor esentiale, iar noi ne lasam prinsi in aceasta contradictie.

Dar o data ce recunoastem natura complexa, multistratificata, a constiintei umane, o data ce intelegem ca fiinta noastra comporta mai multe niveluri, ne dam seama ca exista un motiv intemeiat pentru care multiplele tipuri de terapii difera intre ele: fiindca fiecare se adreseaza altui nivel al sufletului. Astfel, daca intelegem ca numerosii tamaduitori de suflete abordeaza in mod corect diferite niveluri ale constiintei, vom putea asculta cu mai multa disponibilitate opiniile fiecarui specialist despre propriul sau nivel. Iar daca suferim la acel nivel, putem asculta cu atentie spusele lui: probabil ne va ajuta sa gasim semnificatia suferintei prin care trecem, sa o suportam in mod cosntient, cu intelegere, si sa o depasim.

……………..

Starea ta de constiinta este acum – indiferent daca iti dai seama sau nu – constiinta unitara. Acum, deja esti Cosmosul, deja esti totalitatea experientei tale actuale. Starea ta prezenta este intotdeauna constiinta unitara, fiindca sinele separat, care pare a fi unicul obstacol major in calea constiintei unitare, este, de fiecare data, o iluzie. Nu e nevoie sa incerci sa distrugi sinele separat, fiindca nu exista. Tot ce trebuie sa faci este sa-l cauti si vei vedea ca nu-l vei gasi. Acest esec in sine este o recunoastere a constiintei unitare. Cu alte cuvinte, ori de cate ori iti cauti „sinele” si nu-l gasesti, revii in starea reala, initiala, a constiintei unitare.

Oricat de bizar ar parea la prima vedere, ideea ca sinele separat nu exista a fost evidenta pentru misticii si inteleptii dintotdeauna si ea formeaza nucleul filozofiei perene. Exista numeroase citate care ar putea ilustra acest cocnept, insa celebrul rezumat al invataturilor lui Buddha este cu adevarat reprezentativ:

Doar suferinta exista, nu si cel ce sufera;

Fapta exista, dar nu si faptasul ei;

Nirvana e, dar nimeni care o cauta;

Calea exista, dar nimeni ce paseste pe ea.

Acesta este conceptul despre care s-a spus dintotdeauna ca reprezinta eliberarea de orice suferinta. Exprimat pozitiv, suna astfel: cand inteleg ca sinele meu este Totul, atunci vad ca nu exista nimic in afara mea care mi-ar putea provoca suferinta. Nu exista in afara Universului nimic de care Universul s-ar putea ciocni. Sau, exprimat negativ: intelegerea acestui concept este eliberarea de orice suferinta, fiindca este o eliberare de notiunea ca exista un sine care poate suferi. Wei Wu Wei se intreba:

Din ce esti nefericit?

Fiindca 99,9 la suta

Din tot ceea ce gandesti

Si din tot ceea ce faci,

E pentru tine insuti –

Si tu nu existi.

Numai partile sufera, nu si Intregul. Iar exprimata „negativ” de mistici, aceasta idee devine: „Te eliberezi de suferinta cand intelegi ca partea este o iluzie – nu exista un sine separat care sa sufere.” Exprimata pozitiv, suna astfel: „Tu esti intotdeauna Intregul, care cunoaste doar libertate, detasare si stralucire. A intui Intregul inseamna a scapa de soarta partilor, care nu e altceva decat durere, suferinta si moarte.” Budismul Hinayana pune accentul pe cea dintai, hinduismul si crestinismul pe ultima, iar budismul Mahayana pare sa fi gasit un echilibru fericit intre cele doua. Dar toate se bazeaza pe acelasi concept.

Cand intelegem ca nu exista parti, devenim una cu Intregul. Cand intelegem ca nu exista sine (iar asta se intampla exact acum), intelegem ca adevarata noastra identitate este intotdeauna Identitatea Suprema. In atotprezenta lumina a constiintei fara granite, ceea ce ne inchipuiam odata a fi sinele izolat, se dovedeste a fi una cu intregul Univers. Iar acesta este sinele real. Oriunde ne-am uita, nu vedem decat chipul nostru original.

…………….

„Nu exista moarte, exista doar iluzia si impresia acelei iluzii, pe care omul o pastreaza in fata sa sub forma fricii, toata viata.” Hazrat Inayat Khan

……………

Daca va aflati cufundati in mare pana la gat, nu exista o cale prin care sa ajungeti la apa. 🙂

Sursa: Ken Wilber – Fara granite

Advertisements

One thought on “Fara granite II”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s