Cum sa alegem fericirea

 

Cele zece axiome ale teoriei alegerii prin care se defineste si se redefineste libertatea personala.

1.Singura persoana al carei comportament il putem controla suntem noi. In practica, daca suntem dispusi sa acceptam alternativa, care este aproape intotdeauna o pedeapsa severa sau moartea, nimeni nu ne poate obliga sa facem ceva ce nu vrem. Cand suntem amenintati, orice am face rareori facem bine.

Cand incepem sa ne dam seama ca nu ne putem controla decat propriul comportament, ne apucam imediat sa ne redefinim libertatea noastra personala si sa descoperim in multe cazuri ca avem mai multa libertate decat ne dam seama. Daca nu facem ceea ce ni se spune, putem hotari la cata libertate personala suntem dispusi sa renuntam. De exemplu, cand o sotie ii spune sotului ei: Daca nu te porti mai bine, te parasesc, este pe cale sa-si redefineasca libertatea. Este alegerea ei sa-l paraseasca. Acum are de ales la cata libertate este dispusa sa renunte daca ramane. Referitor la asumarea controlului asupra propriei noastre vieti, ceea ce este intotdeauna posibil, trebuie permanent sa hotarim cat de importanta este libertatea pentru noi.

Ganditi-va cat timp ati pierdut incercand sa-i faceti pe altii sa faca ceea ce nu vor si cata vreme s-a dus opunandu-va celor care incercau sa va determine pe dumneavoastra sa faceti ce nu vreti.

2. Tot ceea ce putem oferi sau primi de la altii este informatia. Ce facem cu aceasta informatie este alegerea noastra sau a lor.

Un profesor ii poate da unui elev informatii si-l poate ajuta sa foloseasca aceste informatii, dar nu poate face temele in locul elevului. Cand veti scapa din aceasta capcana, veti recastiga multa libertate la care ati renuntat de bunavoie cand v-ati simtit direct raspunzator fata de elevii care aleg sa nu invete.

3.Toate problemele psihologice de durata sunt probleme de relatii afective. O cauza partiala a multor altor probleme, precum durerea, oboseala, slabiciunea si cateva boli cronice, numite si boli autoimunitare, reprezinta probleme de relatii afective.

N-are rost sa va pierdeti vremea analizandu-va toate aspectele vietii in care alegem sa fim nefericiti. Cauza nefericirii este intotdeauna felul nostru de a aborda o relatie importanta, care nu functioneaza cum am vrea noi. Pana ce nu acceptam acest lucru, nu vom avea libertate. Ne vom bloca intr-o incercare nesfarsita si imposibila. Nu exista nici o garantie ca am putea rezolva aceasta problema, dar in mod sigur daca n-o infruntam, n-o vom rezolva in veci.

4. Relatia problema este intotdeauna parte a vietii noastre prezente.

Nu e nevoie sa cautam prea departe. Nu e vorba de o relatie trecuta sau vitoare. Este intotdeauna una actuala. Aici trebuie sa redefinim libertatea. Putem avea multe libertati, dar nu suntem niciodata liberi sa traim fericiti fara sa avem macar o relatie personala satisfacatoare. M-am referit de nenumarate ori in aceasta carte la libertatea pe care trebuie s-o avem intr-o relatie, dar nu intotdeauna ea este o alegere simpla. Ceea ce vrea cealalta persoana trebuie intotdeauna luat in consideratie, in asa fel ca intr-o relatie, de exemplu intr-o casnicie, libertatea pe care o avem sa fie in permanenta redefinita, pe masura ce relatia se schimba de-a lungul timpului. Cercul rezolvarilor este un bun vehicul pentru doi oameni care cunosc teoria alegerii si o folosesc in redefinirea libertatii lor.

5. Ceea ce s-a intamplat dureros in trecut are mult de-a face cu felul cum suntem azi, dar retrairea trecutului dureros nu ajuta prea mult la ceea ce trebuie sa stim, si anume ca trebuie sa imbunatatim relatia importanta actuala.

Avem o sansa de a ne elibera de ideea ca este important sa ne cunoastem trecutul inainte de a aborda prezentul. E bine sa retraim trecutul cu partile lui bune, dar ceea ce a fost nefast trebuie sa ramana acolo. Cel mai adesea stim exact ce s-a intamplat, dar uneori a fost atat de traumatizant, incat sistemul nostru creator a intervenit si a sters aceste amintiri nefericite. Ideea ca daca nu ne cunoastem trecutul ne e sortit sa-l retraim este total inexacta. Datoria noastra este sa facem ceea ce putem face bine in cadrul relatiei actuale. Nu ne este sortit sa ne repetam trecutul decat daca alegem s-o facem. Folosind teoria alegerii putem corecta relatia actuala nesatisfacatoare prin comportamente multumitoare ambelor parti. Daca suntem convinsi ca nu putem functiona in prezent pana nu intelegem trecutul nostru, inseamna ca am ales sa fim prizonierii a ceea ce a fost. In felul acesta este putin probabil ca ne vom simti mai liberi.

6. Noi suntem calauziti de cinci nevoi genetice: supravietuirea, iubirea, afectiunea celorlalti, , puterea, libertatea si distractia.

Aceste nevoi trebuie satisfacute. Ele pot fi amanate, dar nu pot fi negate. Numai noi putem hotari cum sunt satisfacute. Ii putem ajuta pe altii, dar nu putem stisface niciodata nevoile altora, ci doar pe ale noastre. Daca incercam sa satisfacem nevoile altora, ne impotmolim intr-o incercare imposibila. In momentul in care ne blocam in acest fel, ne pierdem libertatea.

7. Ne putem satisface aceste nevoi doar satisfacand acea imagine sau acele imagini din lumile noastre speciale. Din tot ceea ce stim, foarte important nu este decat ceea ce alegem sa introducem in lumile noastre speciale.

Cea mai mare libertate o vom cunoaste cand vom fi in stare sa satisfacem aceste imagini din lumile noastre speciale. Daca introducem in aceste lumi imagini pe care nu le putem satisface, inseamna ca renuntam la libertate.

8.Singurul lucru pe care il putem face de la nastere pana la moarte este sa ne comportam. Orice comportament este un comportament total si este compus din patru componente inseparabile: actiunea, gandirea, simtirea, fiziologia.

9. Comportamentul total este definit prin verbe, de obicei infinitiv si gerunziu, si isi are numele in functie de componenta cea mai usor de recunoscut. De exemplu : aleg sa fiu deprimat, dar nu sufar de deprimare.

Acceptarea acestei axiome contravine ideilor celor care sustin controlul exterior. Daca nu reusiti sa intelegeti aceasta, veti fi lipsit de multa libertate. Cei care aplica controlul exterior nu se vor putea bucura niciodata de posibilitatea de a alege sa nu se mai simta deprimati. Aceasta este o forma de libertate minunata. Cei care se bazeaza pe controlul exterior cred ca sentimentele de nefericire exista din cauza lor sau a altora. De indata ce spunem Aleg sa fiu deprimat sau Sunt deprimat suntem constienti imediat ca este vorba de o alegere, si deci am castigat libertatate personala. De aceea este atat de important sa desemnam aceste alegeri prin verbe.

10. Comportamentul total este intodeauna unul ales, dar nu avem un control direct decat asupra componentelor actiunii si gandirii. Ne putem totusi stapani si sentimentele, si fiziologia in mod indirect, prin felul in care alegem sa actionam si sa gandim.

Intelegerea faptului ca nu putem controla in mod direct sentimentele si fiziologia, ci doar actiunile si gandirea, ne ajuta sa evitam ceea ce nu putem controla. Nu e usor sa schimbam actiunile si gandurile noastre, dar altceva nu putem face. Daca vom reusi sa avem actiuni si ganduri pozitive, castigam multa libertate personala in procesul respectiv.

Sursa: William Glasser – Cum sa alegem fericirea

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s